Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

۴۸ مدل کسب و کار-قسمت دوم

بازگشت به بلاگ
مدل_کسب_و_کار

اشتراک گذاری پست

۴۸ مدل کسب و کار-قسمت دوم

بازدیدها: 273

مقدمه

در قسمت قبلی این مقاله  از وبسایت اکونوایزر عرض شد که بحث کارآفرینی موضوعی است که بیشتر مربوط به دوره صنعتی و فراصنعتی است و در یک قرن اخیر سعی شده است که تجارب و اندیشه های مرتبط با این حوزه با استفاده از تحقیقات دانشگاهی مدون شده و راه حل هایی برای موفقیت کسب و کارها ارائه شود که در عین کارایی فراگیر و ساده فهم هم باشند.

در قسمت قبلی مقاله ۱۰ مدل از ۴۸ مدل کسب و کار موضوع مقاله را معرفی کردیم و در این مقاله نیز ۱۰ مدل دیگر کسب و کار خدمت عزیزان معرفی خواهد شد. دوباره یادآوری می نماییم که معمولا یک کسب و کار ترکیبی از ۳ مدل معرفی شده در این سری مقالات را مورد استفاده قرار می دهد. لذا استدعا داریم کلیه قسمت ها مطالعه و ۳ مدلی را که بهتر با شرایط کسب و کار شما سازگار است، انتخاب نمایید.

۱۱- مدل بی پیرایه یا نوفریل (No-Frills)

در این مدل کسب و کار سعی می شود تا کالا ها و خدمات با حداقل امکانات و ملحقات ارائه شوند تا قیمت تمام شده در کمینه ممکن ارائه شود. برخی سوپرمارکت ها در سطح بین المللی از این مدل استفاده می کنند.

به عنوان مثال بین المللی می توان سوپرمارکت های زنجیره ای آلدی (Aldi) را یاد کرد. در مثال های داخلی می توان هم می توان از برخی فروشگاهها نظیر امیران و تا حدی افق کورش در این گروه از مدل کسب و کار یاد کرد.

۱۲- داده به مثابه خدمات (Data as a Service)

داده به مثابه خدمات به مدلی از کسب و کار ارائه می شود که داده ها را گزینش، گردآوری، پردازش و تفسیر می نماید و آنها را به داده هایی تبدیل می نماید که برای کاربران آن داده سودمند باشد، برای همین می تواند به افراد ثالث فروخته شده یا به اشتراک گذاشته شود.

مثال های متعددی در این زمینه در سطح بین المللی وجود دارد. یکی از مواردی که همین چند سال پیش جنجال ساز شد کمبریج آنالیتیکس (Cambridge Analytics) بود. یک نمونه دیگر تام تام ترافیکس (TomTom Traffics) است این شرکت داده های ترافیک تلفن همراه میلیون ها کاربر را که به دستگاههای تام تام متصل هستند، گردآوری می نماید؛ سپس این داده ها با داده های ترافیکی حاصل از سایر منابع ترکیب شده و پس از پردازش آنها در نهایت اطلاعات به هنگامی را تولید می کنند که می تواند مورد استفاده مشتریان آنها قرار گیرد.

۱۳- دنباله بلند (Long Tail)

دنباله بلند یک استراتژی فروش است که در آن تلاش می شود طیف گسترده ای از محصولات منفرد را که تقاضای کمی برای هر یک از آنها وجود دارد یکجا بفروشد. این محصولات اگر یکجا فروخته شوند می توانند سهم قابل توجهی از بازار را بگیرند. یکی از مواردی که این استراتژی کاربرد دارد استراتژی جذب گردشگر برای مناطق مختلف است. شهر ها و روستاهای کوچک و دارای امکانات محدود گردشگری هستند، خصوصا اگر دور از مراکز گردشگر فرست باشند شانس کمی برای جذب مستقیم گردشگر برای مقصد منفرد هستند اما  اگر از استراتژی های  مسیر و یا مرکز و محیط استفاده کنند که نوعی استراتژی دنباله بلند است چون به طور همزمان چندین مقصد گردشگری را شامل می شود جاذبه بیشتری حاصل می کند.

مثال بین المللی در این زمینه شرکت اسپاتیفای (Spotify) است. این شرکت سرویس پخش آنلاین موسیقی را ارائه می کند. برخی آهنگ ها خیلی محبوب هستند و بسیاری به آنها گوش می دهند  اما بیشتر آنها خیلی کم مورد استقبال واقع می شوند و کاربران اندکی به آنها گوش می دهند. با این حال عرضه با هم تعداد مشخصی از این آهنگ های کمتر محبوب، باعث می شود که کاربران بسیاری جذب شوند که این بخش قابل توجهی از درآمدهای اسپاتیفای را به خود اختصاص می دهد.

۱۴- صرفه های اشتراک (Sharing Economy)

احتمالا با مفاهیمی مثل صرفه های دامنه (Economy Of Scope) یا صرفه های مقیاس (Economy of Scale) یا مفاهیمی مثل تولید متمّم و مکمل آشنایی داشته باشید، در این صورت با این مفهوم خیلی سریع ارتباط برقرار خواهید کرد. اگر هم چنین آشنایی ندارید، نگران نباشید، چون چندان پیچیده نمی باشد.

صرفه های اشتراک زمانی رخ می دهد که افراد یا شرکت ها، دارایی هایی را به اشتراک بگذارند یا اجاره بدهند که به طور تمام وقت استفاده نمی کنند. این مدل به ویژه زمانی جواب می دهد که دارایی مورد نظر بسیار گران باشد و نیز به نحوی برای مصرف تمام وقت نصب نشده باشد یا مورد استفاده طولانی مدت قرار نگیرد.

مثال بین المللی این مدل شرکت پییربای (PeerBy) است. این شرکت یک نرم افزار آنلاین ارائه کرده است که افراد می توانند محصولاتی را از همسایگان خود قرض بگیرند یا به آنها قرض بدهند. کاربران پس از ثبت نام می توانند کالاهایی را که می توانند و می خواهند قرض بدهند ثبت نمایند. این اقلامی مثل دریل، جک، شیشه کوکتل یا اقلام مختلف دیگری را شامل شود.

در شهر های کوچک و محلات قدیمی کشورمان شاید این چنین خدماتی بازار زیادی نداشته باشد اما در شهرک های جدید التاسیس و برخی محلات شهرهای بزرگ می تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

۱۵- فروش مضاعف (Cross-selling)

اگر بخواهیم معنی واژه انگلیسی که برای این مفهوم به کار رفته ترجمه کنیم باید از واژه فروش متقابل استفاده کنیم اما مفهومی که ارائه شده است و مثال های موجود ما را بر آن داشت تا از واژه فروش مضاعف استفاده کنیم. در این مدل تلاش می شود که کالاهای بیشتری به مشتریان موجود فروخته شود. این استراتژی است که خصوصا وبسایت های تولید و ارائه محتوی از آن استفاده می کنند. هر وقت شما مطلبی را می خوانید، ویدئو یا تصویری را می بینید، یا پادکست یا موسیقی گوش می دهید، وبسایت مربوطه تعداد دیگری محتوی مشابه به شما پیشنهاد می دهد. از این راهبرد فروشگاههای اینترنتی دیگر هم استفاده می کنند.

مثال بین المللی این مدل شرکت آمازون است. وقتی شما یک کتاب از آمازون خریداری می کنید یا اطلاعات آن را می بینید، سایت آمازون به شما کتابهای دیگری را نیز در همان زمینه پیشنهاد می نماید.  تقریبا طراحی تمامی فروشگاه های آنلاین و وبسایت های محتوی داخلی به نحوی است که از همین مدل استفاده می کند.

۱۶- تهاتر (Barter)

شاید اوضاع این روزهای کشور باعث شده باشد که خیلی از هموطنان مان با واژه تهاتر آشنایی داشته باشند اما باید بدانیم قرن ها پیش و قبل از پدید آمدن پول و پیشرفت های بانکداری، تهاتر وجه عمده معاملات بود. در تهاتر مقداری مشخصی از برخی کالاها و خدمات در ازای مقدار مشخصی از برخی کالاها و خدمات دیگر فروخته می شوند، بدون این که پولی مبادله شود. شاید برخی گمان کنند که این مدل در عصر حاضر کاربرد چندانی ندارد اما این پندار صحیح نیست. این نوع از همکاری و تجارت به ویژه برای شرکت های فناوری کاربرد خیلی زیادی دارد.

مثال بین المللی این مدل شرکت هلندی نوپز (Nopes) می باشد که در شهر آمستردام فعالیت می کند. کاربران پس از عضویت در این سایت می توانند طیف گسترده ای از کالاها و خدمات اعم از کامپیوتر و خدمات کامپیوتری تا مواد غذایی و نگهداری کودک و حمل و نقل را در این سایت برای تهاتر ارائه کنند. در عین حال برخی موسسات وجود دارند که این تهاتر را برای کالا و یا خدمت خاص ارائه می دهند. مثلا سرویس هایی که برای حمل و نقل نوبتی مسافر وجود دارد یا موارد بسیار دیگر.

در زمان تدوین این مقاله مثال داخلی از این مدل شناسایی نشده بود.

۱۷- مدل قفل شده (Lock-In)

در مدل قفل شده، مشتریان به نحو شدید و ویژه ای به یک عرضه کننده و یا تولید کننده وابسته هستند و برای آنها بسیار دشوار یا پر هزینه است که به عرضه کننده دیگری روی بیاورند. در دوره های مختلف این مدل با شدت و ضعف متفاوتی اجرا شده است. مثلا برای دهه های طولانی سیستم های مختلف تولید برق در کشورهای مختلف جهان وجود داشت که شامل ولتاژ و آمپراژ مختلف ( ولتاژ ۱۱۰-۲۲۰-۳۳۰ ولت) و سیکل مختلف (معمولا ۵۰ و ۶۰) می شد. این امر باعث می شد که افراد نتوانند از لوازم برقی تولید کشورهای مختلف به راحتی در هر کشوری استفاده کنند. همچنین سیستم های تلویزیون کشورهای مختلف با هم فرق داشت مثل سیستم های پال- سکام- NTSC و سایر سیستم ها و نیز امواج UHF و VHF، تفاوت این سیستم ها و امواج باعث می شد که تلویزیون های تولیدی برخی کشور ها در کشورهایی که از سیستم فرستنده تولیدی آن کشور استفاده می کنند فروش داشته باشد.

مثال بین المللی جدیدی که در این مورد وجود دارد شرکت اپل می باشد. این شرکت اکوسیستمی ایجاد کرده است که در آن فقط سخت افزار و نرم افزار تایید صلاحیت شده آن قابل استفاده می باشد. در این اکوسیستم گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ تاب، ساعت، عینک، نرم افزارهای کاربردی، سیستم عامل، و اکسسوری هایی نظیر شارژ را هم شامل می شود. اگر شما بخواهید به یک دستگاه اندروید تغییر سلیقه دهید شما باید کل این ابزارها و نرم افزارها و حتی فایلهای موسیقی را هم که به واسطه آنها دانلود کرده اید از نو خرید کنید و تغییر دهید و برای همه آنها از نو هزینه نمایید.

۱۸- نظیر به نظیر یا واسطه گری (Peer-to-Peer)

در این مدل افراد می توانند مستقیما کالا و خدمات خود را به یکدیگر عرضه نمایند یا مبادله نمایند. در این مورد یک واسطه کار هم گزینی و یافتن طرف مقابل را انجام می دهد. مدل واسطه گری مثال معروفی در مدل های کسب و کار است و هم در داخل و هم در سطح بین المللی موارد زیادی از آن وجود دارد.

مثال بین المللی این مدل شرکت ایر بی ان بی (Airbnb) است. این شرکت یک پلتفرم بین المللی برای اجاره دادن آپارتمان های افراد ارائه داده است. این شرکت از یک طرف به مشتریانش امکان می دهد آپارتمان خود را اجاره دهند و پول بدست بیاورند از طرف دیگر به گردشگران و افراد مشابه امکان می دهد که اقامتگاه مورد نظرشان را بیابند در هزینه ها صرفه جویی نمایند و با افراد محلی هم ارتباط برقرار نمایند. این شرکت ۱۰% کمیسیون برای معامله و ۳% اضافه هم برای خدمات پرداخت دریافت می کند.

مثال های داخلی برای این مورد زیاد است و اغلب تاکسی های تلفنی، و سایتهایی نظیر دیوار و غیره در این گروه جا می گیرند.

۱۹- فقط تجارت الکترونیک (E-Commerce Only)

در این مدل، کالاها و خدمات صرفا به صورت آنلاین عرضه می شوند و هیچ فروشگاه و مرکز عرضه فیزیکی وجود ندارد. این فروشگاه ها به صورت ۷/۲۴ و در اقصی نقاط جهان اقدام به عرضه می نمایند.

مثال بین المللی معروف در این حوزه شرکت علی بابا است این شرکت به طور همزمان یک نسخه چینی از آمازون را ارائه کرده است که (Tmall) نام دارد؛ یک نسخه چینی ebay را ارئه کرده است که Taobao نام دارد. یک مشابه چینی برای سایت تخفیف Groupon  ارائه کرده است که Juhuasuan نام دارد و یک نسخه چینی از PayPall ارائه کرده است که AliPay نام دارد.

۲۰- توزیع یا بازفروش (Re-Selling)

مدل توزیع یک مدل قدیمی و جا افتاده است. در این مدل یک شخص یا بنگاه تولیدات یک شخص یا بنگاه دیگر را به مشتریان و مصرف کنندگان عرضه می کند. معمولا توزیع کنندگان مشاوره هایی در خصوص کالا و خدمات ارائه شده به مشتریان می دهند.

مثال بین المللی این مدل شرکت آپتومد (OptoMed) می باشد. آپتومد یک شرکت دانش بنیان فنلاندی است که در حوزه دوربین های چشم پزشکی قابل حمل با دست فعالیت می کند. این شرکت برای ایجاد شبکه توزیع خود در سطح بین المللی با تعداد قابل توجهی از شرکتهای عرضه کننده محصولات چشم پزشکی مشارکت کرده است و از طریق آنها محصولات خود را به فروش می رساند.

 

 

 

ادامه دارد…

 

با درج نظر خود در زیر این مطلب یا ارسال تیکت به پشتیبانی اکونوایزر ما را در تهیه و ارائه مطالب و محتوی هر چه بهتر یاری فرمایید.

3+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ