Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

۱۰ قدم برای صادرات موفق – بخش دوم

بازگشت به بلاگ

اشتراک گذاری پست

۱۰ قدم برای صادرات موفق – بخش دوم

بازدیدها: 156

۱۰ قدم برای صادرات موفق

بخش دوم: استراتژی های بازاریابی برای بازاریابی بین المللی موفق

در بخش اول به چهار گام کلیدی و مهم برای شروع صادرات اشاره کردیم که عبارت بودند: از ایجاد تعهد به صادرات ، داشتن برنامه، انجام تحقیقات برای یافتن بازار مناسب و تدوین استراتژیهای بازاریابی برای بازار هدف. تاکید ویژه این گامها بر تهیه یک برنامه صادرات دقیق بود. در این بخش به سایر گامها تا رسیدن به صادرات موفق مختصراً اشاره می کنیم.

گام پنجم : ورود به بازار

تحقیقات به انجام رسیده و برنامه بازاریابی و صادرات تهیه شده است و شما احساس آمادگی برای ورود به بازار می کنید، لذا به دنبال یافتن بهترین استراتژی برای کسب مشتریان بالقوه می باشید. هر چند به تعداد بازار های موجود استراتژی ورود به بازار وجود دارد، اما استراتژی های ورود به بازار را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد.

۱-صادرات مستقیم (direct exports)

همانطور که از نامش پیداست شامل بازاریابی مستقیم و فروش به مشتری نهایی می باشد. در یک بازار قابل دسترسی، بازاریابی مستقیم محصولات و خدمات می تواند یک گزینه مناسب باشد، اما در بازارهای کمتر شناخته شده با قوانین متفاوت، بازاریابی مستقیم نمیتواند گزینه مناسبی باشد.

۲-صادرات  غیر مستقیم (indirect exporting)

این استراتژی بیشتر برای ورود به بازارهای جدید یا صادرات یک محصول جدید استفاده می شود. تولیدکنندگان محصولات با یک واسطه صادراتی که ممکن است یک نمایندگی یا توزیع کننده یا غیره باشد برای فروش محصولات وارد مذاکره و قرارداد  می شوند.

۳- اتحاد  استراتژیک (an strategic alliance)

این استراتژی از طریق مشارکت و اتحاد استراتژیک با سایر شرکت ها یا افراد با مهارت ها و توانایی های مکمل می باشد. یک شریک اغلب می تواند ارتباط و تخصص لازم برای پر کردن فضای خالی، آمادگی شما برای صادرات را فراهم آورد. اتحاد استراتژیک با شرکتی که محصولات یا خدمات مکمل  شما را می فروشد، میتواند اثربخشی بیشتری برای دسترسی به بازار فراهم آورده و در نتیجه فروش بیشتری در زمان کمتر ایجاد نماید. همانگونه که برای صادرات غیر مستقیم یک قرارداد معتبر لازم است برای این روش نیز یک پیمان و قرارداد مشارکت با رعایت قوانین الزامی است.

گام ششم : ارائه محصول و خدمات به بازار

هر بازار قواعد ، قوانین و روشهای مخصوص خود را در زمینه های چون ایمنی، صحت و سلامت محصول، بسته بندی و برچسب گذاری ، گمرک و غیره دارد ، به علاوه این قوانین و مقررات بسیار به نوع محصول و خدمتی که صادر می کنید بستگی دارد. درک و دانستنن قوانین و مقررات مربوط به محصول شما پیش از حمل کالا یا شروع تجارت خارجی حیاتی است. تجارت کالا با الزامات حمل و نقل رو به روست که اغلب نیازمند ایجاد رابطه بین شرکت حمل و نقل و یک واسطه است. بسته به اینکه حمل و نقل به صورت زمینی، ریلی، دریایی و یا هوایی صورت می گیرد، اسناد حمل نیز متنوع و بعضاً گمراه کننده هستند. خدماتی که به وسیله این واسطه ها ارائه می شود، به شما در پیدا کردن کارآمدترین و کم ریسک ترین گزینه های حمل و نقل خواهد کرد.

گام هفتم : شناسایی گزینه های مالی

هرچند شبهه داستان هایی از موفقیت شرکتهای صادرکننده وجود دارد، اما بیشتر شرکت ها باید آمادگی سرمایه گذاری بروی منابع زمانی و منابع مالی را داشته باشند تا با بازگشت سرمایه و موفقیت پی در پی مواجه شوند. بنابراین ثبات مالی و یک جریان  نقدینگی مطمئن در طول این دوره سرمایه گذاری مالی لازم است . در برخی موارد شرکتها می توانند به منظور حفظ فرآیند صادرات در ابتدای راه بر فروش داخلی خود نیز تکیه کنند، اما اگر این امر میسر نیست دانستن اینکه چه گزینه هایی برای تامین مالی در دسترس هستند می تواند یک ایده خوب باشد.

صادرکنندگان باید یک طرح مالی که نشان دهنده هزینه های گوناگون مرتبط با صادرات باشد تهیه کنند به گونه ای که بودجه نقدی ۲ تا ۳ سال آینده به انضمام هزینه ها را پوشش دهد، در واقع این طرح باید یک تحلیل هزینه – فایده برای صادرات شما ارئه دهد.

گام هشتم : درک قوانین و مقررات

صادرات و کسب و کارهای بین المللی قوانین و مقررات ناشناخته فراوانی دارد. تعداد زیادی پیمان نامه بین المللی، معاهده ، قوانین منطقه ای، ملی و حتی شهری وجود دارند که درک و آشنایی با آنها توانایی شما  برای موفقیت در بازارهای خارجی را تحت تاثیر قرار میدهد. صادر کنندگان همچنین ممکن است وارد جدال با واسطه ها، توزیع کنندگان و مشتریان شوند که دانستنن حقوق و وظایف آنها بسیار مهم است.

گام نهم : وارد عمل شوید

شما خود را ملزم و متعهد به صادرات نموده اید، مهارت ها و منابع برای موفقیت را در اختیار دارید ، در مورد بازار تحقیق نموده اید و برنامه بازاریابی بین المللی و برنامه صادرات و طرح مالی خود را آماده کرده اید، استراتژی های ورود به بازار شما شفاف هستند و سیستم پشتیبانی شما (مانند شرکتهای حمل و نقل، وام دهندگان، مشاوران حقوقی و غیره) مشخص شده اند. بنابراین شما  مراحل و فرایندهای صادرات را گام به  گام طی نموده اید ؛ اکنون وقت آن  است که  از این مهارت و دانش استفاده کنید، دنیا منتظر محصول یا خدمات شماست.

گام دهم : اجازه دهید یک واسطه یا شبکه توانمند صادراتی در این مسیر به شما کمک کند.

یک واسطه یا شبکه توانمند و متخصص صادراتی می تواند شما را در همه مراحل ذکر شده راهنمایی و کمک کند. استفاده از آن ورود شما به بازارهای جهانی را سریعتر و کم هزینه تر می سازد. این واسطه می تواند یک شرکت مدیریت صادرات یا یک کنسرسیوم  صادراتی باشد.

 لطفا با اعلام نظرات خود در کامنت ها و تیکت های این سایت ما را در تهیه مطالب و ارائه خدمات بهتر به شما عزیزان یاری نمایید.

2+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ