Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

پیشبینی بورس طبق تراز بازدهی داراییها

بازگشت به بلاگ
شاخص بورس ایران

اشتراک گذاری پست

پیشبینی بورس طبق تراز بازدهی داراییها

بازدیدها: 329

۱-   مقدمه

بورس اوراق بهادار ایران در دو سال اخیر دارای رشد قابل توجهی بوده است به نحوی که شاخص کل بورس از حدود ۹۵۰۰۰ واحد در خرداد ۱۳۹۷ به ۴۴۵۸۹۴ واحد در ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ رسیده است. هر چند این رشد پیوسته و مداوم نبوده است و با افت و خیز هایی هم در مسیر خود همراه بوده است. در طی این مدت این فقط بازار سرمایه و سهام شرکت ها نبوده است که با افزایش روبرو بوده است. بلکه انواع مختلفی از دارایی ها نیز  با تقدم و تاخر هایی متفاوت و با نسبت هایی متفاوت دچار افزایش قیمت و بازدهی شده اند که از آن جمله می توان از املاک و مستغلات، ارزهای خارجی، فلزات و سنگهای گرانبها، خودرو، ماشین آلات و تجهیزات، حق امتیازها و انواع کالاها نام برد.

یکی از دلایلی که بازار سرمایه مورد اقبال و توجه مردم واقع شده، این است که بازار سرمایه پر معامله بوده و معاملات در آن در حد زیادی شفاف و کنترل شده بودن است. بازار سرمایه از یک طرف به علت فرایند ها و مکانیزم ها و نظارت هایی که در آن وجود دارد و از طرف دیگر به خاطر اینکه شاید کمتر امکان ورود سرمایه های قرض شده در آن وجود دارد، کمتر از سایر بازار ها دچار حباب می شود، با این حال امکان ایجاد حباب در بازار صفر نیست. از طرفی دارایی افراد در این بازار از برخی مخاطرات نظیر سرقت تا حد بسیار قابل توجهی به دور است.

از خوانندگان عزیز درخواست می کنم جهت درک بهتر این مقاله و نیز بهبود تحلیل شخصی خودشان مقاله نیروهای رشد از همین وبسایت را نیز مطالعه بفرمایند.

۲-  دلایل افزایش شاخص بورس

در یکسال اخیر شاخص های بازار بورس از جمله شاخص کل شاهد افزایش قابل ملاحظه ای بودند. این افزایش بیشتر ناشی از چند عامل زیر بود:

۱-۲- افزایش ارزش ذاتی یا NAV شرکت ها: مهمترین دلیل افزایش ارزش خالص دارایی های شرکت ها یا همان NAV (Net Asset Value) بود. افزایش قیمت ارزهای خارجی بلافاصله بازارهایی نظیر خودرو خارجی و فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار داد و این تاثیر با تاخیر هایی متفاوت در بازارهای دیگر هم اعمال شد. افزایش ارزی که در بازار دارایی های حقیقی حاصل شد نهایت به بازار اوراق بهادار منتقل گردید به طوریکه ارزش دارایی های شرکت ها طی دو سال اخیر به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد و در مقاطعی حتی بیشتر  رشد داشته است. این رشد شامل افزایش ارزش املاک و مستغلات، ارزش ماشین آلات و تجهیزات، ارزش موجودی انبار، ارزش سهام سایر شرکتها، ارزش دارایی های ارزی و خارجی و سایر موارد بوده است. اما روش ورود این ارزش در قیمت سهام شرکت ها متفاوت بوده است.

این عامل برای سهام برخی شرکت ها که فعالیت و صورت های مالی شفاف و یا تا حدی ساده فهم داشته اند یا به نوعی مورد توجه تعداد عمده ای از معامله گران جدی و حرفه ای بوده است، نظیر سهام شرکت های پتروشیمی در حال بهره برداری، به طور سریع رخ داده است اما برای تعداد بیشتری از این شرکتها به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها موکول شده است. بدین ترتیب که با مراحل اعلام تصمیم هیئت مدیره برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، تایید حسابرس داخلی و بازرس، تایید حسابرس سازمان بورس و اوراق بهادار، تایید سازمان بورس، انجام ثبت شرکت ها و نهایت تحویل سهام در مراحل مختلفی اثر خود را نشان داده است.

افزایش ارزش NAV اگر چه در دوره جاری باعث افزایش قیمت سهام شرکت ها می شود اما چون در دوره بعد ارزش دفتری دارایی ها را بالا می برد از یک طرف باعث افزایش هزینه استهلاک، ذخیره قانونی، ذخیره استهلاک، ذخیره مازاد پیش بینی شده در اساسنامه شرکت ها، و برخی موارد مشابه دیگر می شود و الزام به تکمیل آنها باعث می شود هم EPS و بیش از آن DPS دورهای بعدی کاهش یابد. درست است که این امر در میان مدت کوتاه باعث کاهش بازدهی سهامداران می شود اما چون قیمت ماشین آلات و تجهیزات و سایر دارایی ها بالا رفته است  اگر شرکت ها این کار را نکنند در نوسازی و یا توسعه خود با کمبود منابع مالی مواجه می شوند که این امر ممکن است، در بهترین حالت به افزایش تعهدات مالی از نوع ابزار بدهی و در بدترین حالت به از دست دادن بازارها یا حتی ورشکستگی بیانجامد. برای همین اثر بلند مدت تر این تغییرات نیز مثبت می باشد.

همچنین افزایش ارز دفتری سرمایه شرکتها باعث افزایش اعتبار آنها در موسسات اعتبار سنجی داخلی و خارجی شده و توان اعتباری و توان اخذ وام آنها را بالاتر می برد. از طرف دیگر افزایش ارزش دفتری و در نتیجه افزایش هزینه استهلاک، کاهش هزینه های پرداخت  مالیات را در پی خواهد داشت. اگر شرکتی این افزایش را انجام نداده باشد در واقع صرفاً به علت خطای شناسایی هزینه، سود بیشتری اعلام می نماید و این سود اشتباه مشمول پرداخت مالیات می شود در حالی که می توانست به ذخیره قانونی منتقل شده و صرف بازسازی، نوسازی و توسعه شود.

۲-۲-     افزایش فروش و افزایش سود: به علت برخی مسائل ناشی از مدیریت و حسابداری انبار و برخی مسائل اقتصادی موجود در جامعه اعم از رانت ها و حمایت های دولتی و غیره، شرکت های متعددی با افزایش بازده نقدی سهام یا EPS مواجه بوده اند. همین افزایش بازدهی موقع تراز بازدهی درآمدی منجر به افزایش قیمت دارایی می شود.

۳-۲-    افزایش نقدینگی جامعه: رشد افسار گسیخته نقدینگی یکی از معضلات مهم اقتصاد ایران است به نحوی که در طی دو سال گذشته این شاخص رشدی حدود دو برابری را تجربه نموده و از ۱۰۰۰ میلیارد دلار به ۲۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. به هر حال افزایش قیمت سهام کمتر از افزایش قیمت کالاها و خدمات و نیز سایر دارایی ها رفاه مردم را تحت تاثیر منفی قرار می دهد برای همین دولتها نسبت به افزایش آن منعطف تر و موافق تر هستند.

 

۳- روش بررسی و تحلیل

در این مقاله از وبسایت اکونوایزر، سعی خواهیم کرد با مدل تراز بازدهی دارایی ها، بررسی کنیم که چقدر این رشد بورس اوراق بهادار یا بازار سرمایه قادر به تداوم می باشد؟ و چقدر احتمال دارد که در آن حباب وجود داشته باشد؟ مدل تراز بازدهی بر این فرض استوار است که سرمایه ها به سمت بازاری کشانده می شوند که ریسک کمتر و پتانسیل بازده بیشتری داشته باشد.

این محتوا vip میباشد.برای خرید اکانت کلیک کنید

برای بازکردن محتوا وارد شوید

تحقیق و تنظیم: گروه تحقیق و مشاوره اقتصادی اکونوایزر

با ارسال کامنت و تیکت، ما را در تهیه مقالات قوی تر و تامین نظرات شما عزیزان یاری فرمایید.

2+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ