Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

تب کرونایی در بورس اوراق بهادار

بازگشت به بلاگ
شناسایی-و-تحلیل-نوسانات-و-روندهای-اقتصادی-1

اشتراک گذاری پست

تب کرونایی در بورس اوراق بهادار

بازدیدها: 208

در روز های آغازین سال ۱۳۹۹ ابتدا با افتی نسبتاً محسوس در شاخص کل بورس اوراق بهادار مواجه بودیم  که ناشی از چند عامل بود:

نخست، افتی که اواخر اسفند به علت تغییر قانون دامنه نوسان و نیز حجم مبنا ایجاد شده بود، در این ایام هم تداوم یافت اما به علت اینکه دامنه نوسان به حالت قبل برگشت و حجم بالای معاملات تقریباً میزان حجم مبنای جدید را هم پر می کرد در نتیجه روند اصلاح صعودی مجدد آغاز شد. البته طبیعی است که این روند نسبت به روند بسیار سریع سال گذشته آهسته تر باشد و آهسته تداوم پیدا خواهد نماید اما این رشد آهسته  باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار خواهد شد. سرمایه گذاران نیز این کاهش ریسک را مثبت ارزیابی کرده و اقبال بهتری به بازار نشان داده اند.

دوم، اواخر سال و در تعطیلات اوایل سال شاهد افزایش نسبی قیمت ارزها و فلزات گرانبها خصوصا طلا و سکه طلا بودیم که باعث خروج موقت بخشی از سرمایه از بازار بورس و انتقال آن به بازار سکه و ارز شد. برقراری شرایط قرنطینه و کنترل ناشی از واگیری بیماری کرونا باعث شد تا دسترسی مردم هم به کسب و کارهای عادی و هم سایر معاملات سودا گرانه نظیر مسکن، ارز، طلا و خودرو کم یا حتی قطع شود و در نتیجه گروه قابل توجهی از سرمایه گذاران برای این که خیلی هم از دنیای کسب و کار دور و جدا نشوند رو به معامله و سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار آوردند.

سوم، افزایش قیمت ارزهای خارجی و نیز شرایط ناشی از بیماری کرونا باعث شد تا مردم یک افزایش قیمت را در بازارهای کالایی پیش بینی نمایند. با توجه به سیستم مدیریت انبار شرکت های ایرانی و حجم بالای ذخایر مواد اولیه و محصول تولید شده تغییرات قیمتی حتی اگر منجر به سود اقتصادی نشوند یک سود حسابداری موقت را نمایش خواهند داد و این جذابیت بورس را افزایش می دهد.

چهارم، شرایط بیماری کرونا باعث شده است تا سهام برخی صنایع نظیر شوینده ها و بهداشتی، دارویی ها، پتروشیمی، مواد غذایی و نظایر آن به علت افزایش حجم تقاضای بازار رشد خوبی داشته باشند. اگرچه افت قیمت نفت باعث افت قیمت صادراتی محصولات پتروشیمی می شود اما از آنجا که قیمت فروش داخلی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد؛ به خصوص، در صنایع پایین دستی، لذا سود آوری صنایع پتروشیمی تغییر چندانی نخواهد کرد ضمناً مادامی که قیمت ارز افزایش نیابد کاهش قیمت نفت نیاز شرکت های پتروشیمی و مشابه را به استقراض  و وام گیری از بانکها و نهادهای مالی کم می کند و باعث افزایش بهره وری مالی و کاهش هزینه های تامین مالی خواهد شد که باز منجر به بهبود سود آوری آنها می شود.

پنجم، شرکت های فناوری اطلاعات و شرکت ها خدمات پرداخت آنلاین نیز به علت افزایش خرید ها و خدمات اینترنتی با افزایش فروش مواجه شده اند اما اینکه در کوتاه مدت آیا این افزایش فروش و درآمد به افزایش سودآوری نیز منجر خواهد شد یا نه؟ نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر دارد.

ششم، بانک ها نیز در برداشت و واریز نقدی وجوه کارمزد اخذ نمی کنند اما استفاده از بازارهای پرداخت الکترونیکی درآمدهایی را از نوع کارمزد خدمات دیجیتال فراهم می نماید لذا بانکها نیز احتمالا با بهبود درآمد و سود عملیاتی مواجه خواهند شد. با این حال معوق شدن اقساط وام ها می تواند گردش مالی و سود ناشی از وام ها را کاهش دهد. همچنین در صورت تداوم رکود ناشی از کرونا خطر نکول و دیر کرد بازپرداخت وام ها هم وجود دارد. در این شرایط همه چیز به شرایط و نحوه حمایت مالی دولت بستگی خواهد داشت.

هفتم شرایط بیماری کرونا تاثیرات منفی در برخی کسب و کارها نظیر گردشگری، بیمه، حمل و نقل، فروشگاه های زنجیره ای گذاشته است. با این حال این احتمال وجود دارد که بخشی از تقاضای فصل فعلی معوق شده و در فصل های بعدی به صورت مضاعف به بازار سرازیر شود که منجر به افزایش قیمت، فروش، درآمد و نهایت سود دهی این شرکت ها خواهد شد لذا سرمایه گذاران صبور تر و با افق سرمایه گذاری بلند مدت احتمالا ترجیح دهند بخشی از پورتفوی خود را به این گونه سهام ها تخصیص دهند.

هفتم، بیمه های موجود در بازار بورس ایران درگیر بیمه های اجتماعی و حمایتی نیستند با این حال ممکن است هزینه های آنها ناشی از شرایط بیمه های زندگی، بیمه های ورشکستگی یا تبعات آنها افزایش یابد از طرفی ممکن است تمایل به بیمه خصوصا در بخش بیمه زندگی افزایش یابد برای همین این گروه هم باید فعلا تحت بررسی دقیق تر قرار بگیرند.

2+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ