Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

حراج جمعه سیاه چیست؟

بازگشت به بلاگ
حراج-جمعه-سیاه-چیست

اشتراک گذاری پست

حراج جمعه سیاه چیست؟

بازدیدها: 866

سوم آذر ۱۳۹۶ مصادف با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ جمعه سیاه نام گذاری شده بود و شاید اولین باری بود که در ایران با این واژه به این نحو گسترده برخورد می کردیم و در سطح شهر و فضای نت شاهد تبلیغاتی قابل توجه از شرکت های مطرح اینترنتی برای حراج بودیم.

این واژه جمعه سیاه و نحوه تبلیغاتی که برای آن می شد با ذهنیت نسلی که بنده به آن تعلق دارم (و شاید بیشتر مخاطبین هم چنین باشند) به دهه شصتی یا قبل از آن معروف شده اند، زیاد انطباق نداشت. چون هر چه ما یاد داریم جمعه سیاه، شنبه سیاه و نظایر آن، با قتل عام گروهها و ملتها ارتباط داشته است. اما این یکی اساسا تفاوت دارد. به خاطر همین تا سال ۱۳۹۷ این واژه به حراجمعه در فارسی تغییر واژه یافت که از ترکیب دو کلمه حراج و جمعه حاصل شده است.

رویداد جمعه سیاه هر سال در اولین جمعه بعد از روز/هفته شکر گذاری (Thanks Giving) برگزار می شود. روز شکرگذاری هم یک تعطیلات ملی در کانادا، آمریکا، آلمان، ژاپن و برخی کشورهای حوزه کارائیب و لیبریا است اما تاریخ آن یکسان نیست: روز شکر گذاری در کانادا دومین دوشنبه اکتبر است در حالی که در آمریکا چهارمین پنجشنبه نوامبر روز شکر گذاری می باشد.اگرچه تاریخچه نسبتا طولانی برای این رویداد ذکر شده است و سابقه آن را به ۱۹۵۲ و بعضا حتی به خیلی قبل تر و قرن نوزدهم برده اند اما عملاً در یکی دو دهه اخیر بوده است که این رویداد خیلی گسترده مورد توجه و استقبال واقع شده است. شاید شما همک کلیپ های ویدئویی هجوم مشتریان به فروشگاهها در حراجمعه و شاید گاها درگیری آنها را در برخی مناطق و شهرهای کشورهای برگزارکننده دیده باشید.

توسعه اخیری که در برگزاری حراجمعه رخ داده است در واقع یک بسته تبلیغاتی رویداد محور است که توسط شرکت سی نت CNET ارائه می شود.

این شرکت ماموریت شبه تبلیغاتی دارد که آن را به صورت اطلاع رسانی به مصرف کننده نهایی در خصوص تکنولوژی و محصولات مصرفی آن، و به روز نگه داشتن مصرف کننده در خصوص تحولات تکنولوژی خصوصاً محصولات مصرفی فن‌آورانه تعریف کرده است.

شرکت سی نت دو محصول تبلیغاتی رویداد محور دارد که یکی از آنها جمعه سیاه (Black Friday) و دیگری دوشنبه سایبری (Cyber Monday) می باشد.

از آنجا که شرکت سی نت اصلیت آمریکایی دارد بنابراین  چهارمین جمعه نوامبر هر سال را به عنوان جمعه سیاه برگزار می کند. شرکتهایی که در این رویداد شرکت می کنند، باید در سی نت ثبت نام کرده و از چارچوبهایی که تعریف می نماید، پیروی نمایند.

نظر به اینکه تعداد زیادی از برندهای معتبر عرصه آی تی و فروشگاههای اینترنتی در این رویداد شرکت می کنند، در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است و امسال در ایران هم شرکتهایی نظیر دیجی کالا و بامبیلو در آن شرکت کردند.

با توجه به اینکه اقتصاد رویدادها، بخشی از ماموریت های تعریف شده برای وبسایت اکونوایزر می باشد تلاش خواهیم کرد در مورد رویدادهای اقتصادی واقتصاد رویدادها مطالب مفید و ارزنده ای را تقدیم مخاطبین گرامی کنیم. لطفا با درج نظر و در صورت صلاحدید لایک و ستاره دادن به مطالب، ما را در ارائه خدمات و مطالب هرچه بهتر به شما عزیزان یاری بفرمایید.

2+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ