Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

چند اصطلاح کاغذی رنگی

بازگشت به بلاگ
بلوپرینت

اشتراک گذاری پست

چند اصطلاح کاغذی رنگی

بازدیدها: 230

شاید بازار داغ چند ماه اخیر بازار رمز ارز باعث شده باشد اصطلاح وایت پیپر بیتکوین زیاد به چشم و گوشتان خورده باش. و خوب احتمالا برایتان سوال پیش آمده باشد که وایت پیپر (White Paper) دقیقا به چه چیزی گفته می شود؟ برای فهم این مطلب شما را به مطالعه ادامه این مقاله از وبسایت اکونوایزر دعوت می کنیم.

کدهای رنگی یکی از ابزارهایی هستند که بشر برای ساده سازی برخی پیچیدگی های اطراف خود از آن استفاده می کند. در برخی موارد این کد های رنگی فقط ذهنی هستند اما در برخی موارد واقعا از رنگ برای علامت گذاری و شناسایی استفاده می شود. یک نمونه مهم و اخیر از مواردی که کد رنگی ذهنی است همین کد گذاری وضعیت شیوع و کنترل های مربوط به بیماری کرونا در کشور خودمان است که به چهار رنگ آبی، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است. همچنین می توان تقسیم بندی نشریات در ایران به زرد و قرمز ( دارای اطلاعات کم ارزش و غیر مستدل و غیر مستند)، سفید (نشریات عادی) و سبز (نشریات علمی) یک نوع کد گذاری رنگی ذهنی است.  وضعیت قرمز و سفید در حملات هوایی دشمن هم از کدگذاری های رنگی ذهنی است.

اما گاهی کدگذاری های رنگی فقط ذهنی نیستند و از کد های رنگی برای راهنمایی و تسریع در انتقال اطلاعات استفاده می شود مانند چراغ های رنگی راهنمایی و رانندگی ، خطوط راهنمای رنگی که  در مراکز پر مخاطب مثل بیمارستانها، کلانتری، پست و ادارات مشابه استفاده می شود.  در صنایع برق و الکترونیک نیز کد های رنگی زیادی به کار می رود که برای مشخص شدن فاز یا نول بودن سیم ها، روشن یا خاموش بودن کلید ها، ظرفیت خازن ها و مقاومت ها و مواردی نظیر آن به کار می رود. استفاده از برخی رنگها نظیر زرد و نارنجی برای مشخص کردن ماشین الات صنعتی برای مدت های طولانی مرسوم بوده است و استفاده از رنگ برای مشخص کردن نوع خودرو ها (آتش نشانی، پلیس، آمبولانس، تاکسی و…) و نیز پلاک گذاری خودرو یک مورد با کاربرد فراوان و کاملا شناخته شده است.

 کدهای رنگی در حوزه چاپ و نشر و اینترنت هم معانی و استفاده های متنوعی دارد:

  • وایت پیپر (White Paper): مقاله یا سندی است که در مورد یک موضوع پیچیده توسط مقام مسئول آن تهیه و منتشر می شود تا اطلاعات دقیق و کاملی در مورد آن موضوع و فلسفه پشت آن به خوانندگان و مخاطبان ارائه بدهند. وایت پیپر بیتکوین که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی با نام ساتوشی ناکوموتو منتشر شد یک مثال عمده در این مورد است. وایت پیپر ابتدا بیشتر توسط دولت ها منتشر می شد اما بعدها توسط کسب و کارها نیز مورد استفاده قرار گرفت و می توان آن را معادل پرزنتیشن (Presentation) یا ارائه های کسب و کار دانست. امروزه وایت پیپر بیشتر در بازاریابی و بازاریابی سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد و در آن تلاش می شود به مصرف کننده و یا سرمایه گذار اطلاعات بیشتری در مورد محصول، پروژه، مسئله یا راه حل داده شود یا او را ترغیب به  جمع آوری اطلاعات در این خصوص نمایند معمولا وایت پیپر را نوعی پروپوزال می گویند.وایت پیپر را معمولا بخشی از ادبیات خاکستری (Grey Litrature) می دانند که آن هم یک کد رنگی دیگر است و به مدارک و اوراقی اطلاق می شود که خارج از کانال های مرسوم نشر (یعنی روزنامه ها، نشریات، دانشگاه ها) و توسط نهادهایی مثل سازمانهای دولتی، کسب و کارها و نظایر آن منتشر می شود.
  • بلوپرینت (Blue Print): در اصل به نقشه یا طرح فنی که به طور تفصیلی و با جزییات در مورد ماشین آلات یا سایر موضوعات فنی تهیه و منتشر می شود. مثل بلوپرینت موتور جت. اما اخیرا در موضوعات دیگری نظیر کسب و کار نیز به کار می رود. مثلا ممکن است از بلوپرینت بازاریابی صحبت شود.نقشه های بلوپرینت در ابتدا روی کاغذ های حساس به نور به رنگ آبی با خطوط سفید تهیه می شد که نخستین بار توسط سرجان هرشل در سال ۱۸۴۲ کشف شده است. این فرایند اجازه می داد تا با سرعت بالا تعداد زیادی نقشه با دقت و صحت بالا تکثیر شود. اما امروزه این نوع روش تکثیر کاربرد خاصی ندارد و در ادامه ابتدا از سال ۱۹۴۰ با فرایند وایت پرینت (White Print Process)  جایگزین شد  و سپس از سال ۱۹۷۵ با روش زیروگرافیک (Xerographic Process) جایگزین آن شد و نهایت با استفاده از کامپیوتر و پلاتر تولید نقشه های فنی جدید امکان پذیر شده است اما همچنان واژه بلوپرینت برای توصیف نقشه های فنی با دقت و جزئیات بالا کاربرد دارد.
  • یلوپیج (Yellow Page): یک کتاب یا کتابچه است که حاوی اطلاعات تماس تجاری شرکت ها و کسب و کارها می باشد و که به صورت سالانه و در برگه های زرد منتشر می شود و اخیراً به صورت اینترنتی هم در دسترس است. تقریباً تمامی کشورها کتاب یلوپیج مخصوص به خود را دارند و این کتاب ها مرجع بسیار مناسبی برای یافتن مشتریان و شرکای تجاری می باشند.این کتابچه ها به جای آن که بر اساس الفبا بخش بندی شوند بر اساس جنس کسب و کار بخش بندی می شوند. گفته می شود اولین یلوپیج دنیا اولین بار در سال ۱۸۸۶ توسط یک ناشر در شهر چین (Cheyenne) ایالت وایومینگ (Wyoming) آمریکا منتشر شده است و علت آن هم تمام شدن کاغذ سفید و فقط وجود کاغذ زرد برای نشر شماره تلفن ها بوده است. اما نشر منظم و رسمی  این کتابها از سال ۱۹۶۶ شروع شده است و در کشور های مختلف توسط ناشران مختلفی منتشر می شود. انتشارات یل در آمریکا (Various) یل در انگلستان (Yell) و گروه یلوپیج  در کانادا جزو بنیان گذاران این کتابها می باشند. در ایران یلوپیج توسط یلوپیج ایرانیان منتشر می شود. این کتابها معمولا رایگان در دسترس مردم قرار دارند.
  • گرین پیپر(Green Paper): این برگه سندی اداری است که به دارنده اش اجازه می دهد در صورت تمایل در یک کشور تحصیل کند.
  • وایت پیج (White Page): به معنی اطلاعات تماس تجاری تایید شده است همچنین یک پروتکل جستجوی اینترنتی است.
  • یلوپیپر(Yellow Paper): مقاله ای در مورد فرایند و نتایج یک تحقیق یا یک سری تحقیقات است قبل از آنکه توسط مجله ای علمی پذیرفته و یا چاپ شود. معمولا یلوپیپر را یک فاز جلوتر از وایت پیپر می دانند و در آن معمولا اطلاعات علمی بیشتری ارائه می شود یا اطلاعاتی با پایه علمی و فنی بیشتری ارائه می گردد. در یلوپیپر اطلاعات گسترده تر و دقیق تری ارائه می شود. یلوپیپر یک مرحله قبل از بژ پیپر (Beige Paper) یا کاغذ قهوه است که نسخه ویرایش شده و بیشتر قابل فهم یلوپیپر می باشد.
  • گرین پرینت (Green Print): برنامه راهبردی تعاملی است که توسط دولت برای تعامل با جامعه در خصوص حفاظت از یک جنگل، دریاچه، مرتع، زمین بایر و نظایر آن منتشر می شود.

شما چه کدهای رنگی می شناسید؟

3+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ