Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

منابع مطالعه و پژوهش در کارآفرینی- قسمت دوم

بازگشت به بلاگ
کتاب و مجله کارآفرینی

اشتراک گذاری پست

منابع مطالعه و پژوهش در کارآفرینی- قسمت دوم

بازدیدها: 238

۴-۱- زندگی نامه ها و خود زندگی نامه های کارآفرینان:

کتاب های متعددی در خصوص زندگی نامه کارآفرینان تالیف، ترجمه و منتشر شده است که برخی از آنها به قلم خود :ار آفرینان است. جدول زیر فهرست مختصر و در عین حال جذابی از این زندگی نامه ها را ارائه می کند.

 

نام  اصلی کتاب نام فارسی کتاب  نویسنده مترجم ناشر اصلی تاریخ نشر ناشر ترجمه تاریخ نشر ترجمه تعداد صفحات قیمت تقریبی
Every Street Is Paved With Gold سنگ فرش هر خیابان از طلاست کیم وو چونگ داوود نعمت الهی انتشارات معیار علم
Steve Jobs: The exclusive Biography استیو جابز: زندگینامه موسس اپل Walter Isaacson مترجم های مختلف Simon & Schuster ۲۰۱۱ ناشران مختلف ۵۳۲
Titan: The Life of John D. Rockefeller, Sr. تیتان: زندگی نامه جان دیویس راکفلر Ron Chernow Vintage ۲۰۰۴ ۸۳۴
مجموعه یک صد جلدی زندگی نامه کارآفرینان بزرگ ایرانی مجموعه یک صد جلدی زندگی نامه کارآفرینان بزرگ ایرانی گروه نویسندگان مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف

 

۵-۱- مجموعه هایی در باره کار آفرینان

نام  اصلی کتاب نام فارسی کتاب  نویسنده مترجم ناشر اصلی تاریخ نشر ناشر ترجمه تاریخ نشر ترجمه تعداد صفحات قیمت تقریبی
آنها چگونه آغاز کردند آنها چگونه آغاز کردند دیوید لستر بخش پل دانش شرکت متاکو موسسه انتشاراتی طوبی نصف جهان ۱۳۹۱ ۲۸۶ ۱۴۰۰۰
زندگی نامه ۲۱+۵ کارآفرین ایرانی زندگی نامه ۲۱+۵ کارآفرین ایرانی حسین شیرمحمدی انتشارات نوآوران سینا ۱۳۹۴ ۱۸۴

 

۶-۱- خبرنامه های ادواری

بسیاری از روزنامه ها و خبرنامه های اقتصادی ادواری، داستانهایی درباره کارآفرینان به طور ادواری یا منظم نقل می کنند. در این خصوص لیست ها خیلی مشخص نمی باشند بنابراین یک لیست به خصوص ارائه نمی شود.

۷-۱- مجلات پروژه های اقتصادی

تعداد زیادی از مجلات جدید به طور مشخص با پروژه های اقتصادی و تجاری جدید سروکار دارند، اکثر محتویات هر شماره به مبحث کارآفرینی مربوط می شود. عبارت پروژه  شاید کمی پیچیده باشد مثلا مجلاتی هستند که در خصوص ساختمان سازی سبز- لجستیک سبز یا موارد مشابه منتشر می شوند که به نوعی به محیط زیست مربوط می شود. برخی مجلات مربوط به توسعه مناطقی خاص هستند مثل نشریاتی که توسط برخی مناطق آزاد- مناطق ویژه یا شهرک های صنعتی منتشر می شود. جدول زیر فهرستی در این خصوص ارائه می دهد:

نام مجله دوره انتشار  زبان نشر ناشر ISSN نمایه آدرس وبسایت
Black Enterprises ماهنامه Eng Black Enterprise https://www.blackenterprise.com/
In business ماهنامه Eng In Business Madisson https://www.ibmadison.com/
Forbes دو هفته نامه Eng Forbes https://www.forbes.com/
Fast company ماهنامه Eng Fast Company Inc. https://www.fastcompany.com
Money. ماهنامه Eng Meredith Corporation Https://moneymag.com.au

 

۸-۱- خبرنامه ها

چند خبرنامه انحصاراً به کارآفرینی اختصاص یافته اند خبرنامه Liaison از اتحادیه کارآفرینی و تجارت های کوچک در ایالات متحده آمریکا، مثالی از این گروه است.

۹-۱- مجموعه مقالات کنفرانسها

سالانه تعداد زیادی کنفرانس علمی و حرفه ای با رتبه های مختلف برگزار می شود. برخی از این کنفرانسها دارای برنامه منظم ادواری هستند اما برخی به صورت موردی برگزار می شوند. تمامی این کنفرانس ها کتاب هایی را از مجموعه مقالات و سخنرانی های ارائه شده ارائه می دهند. در منابع کنفرانسهای خارجی می توان به مجموعه مقالات آکادمی مدیریت، مجموعه مقالات شورای بین المللی تجارت های کوچک، مجموعه مقالات اتحادیه کارآفرینی و تجارت های کوچک آمریکا و در بین منابع کنفرانس های داخلی می توان به کنفرانس های کارآفرینی دانشگاه شریف، کنفرانس ملی کارآفرینی، کنفرانس بین المللی کارآفرینی و مدیریت کسب و کار و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

۱۰-۱- انتشارات دولتی

دولت های کشورهای مختلف اطلاعات و مجموعه های با ارزشی را در خصوص کارآفرینی و تجارت های کوچک  و راه اندازی تجارت های کوچک منتشر می کنند. در کشورمان نیز مجموعه های مختلفی توسط سازمانها و نهادهای توسعه ای نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و زیر مجموعه های آن ( پارک های علمی و فناوری، ستاد فناوری نانو و…)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدور)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمانهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مراکز متعدد دیگر تهیه و منتشر می شود. این منابع عمدتاً از طریق روابط عمومی، کتابخانه، انتشارات، و مراکز مشاوره ای وابسته به این قبیل نهادها در اختیار مردم قرار می گیرد و گاهی به صورت رایگان یا با قیمت خیلی  پایین است.

۲– مشاهده مستقیم کارآفرینان در حال کار

دومین منبع اصلی اطلاعات درباره دیدگاه کارآفرینی، مشاهده مستقیم کارآفرینان در حال کار است. تحلیل این تجربیات می تواند از صفات، خصوصیات، شخصیت فردی کارآفرینان فراهم آورده و به کشف وجوه اشتراکی بیانجامد که به توضیح دیدگاه می انجامد.  با این حال دسترسی این موارد خیلی کمتر از مورد اطلاعات منتشر شده است.  روش های زیر جزو روش هایی است که می توان نسبت به مشاهده مستقیم کارآفرینان زد و با تجربیات و نیز خلاقیت های فردی کارآفرینان آشنایی پیدا کرد:

۱-۲- مصاحبه:

برای اینکه با یک کارآفرین مصاحبه نمایید می توانید از طرق مختلفی استفاده کنید یا به عبارت دقیق راه های مختلفی وجود دارد که به شما شانس مصاحبه با یک کار آفرین فراهم می آورد. خبرنگار، پژوهشگر، مامور دولتی، بازاریاب، مشتری، ارائه دهنده خدمات مختلف فردی، ارائه دهنده خدمات مختلف حرفه ای، تامین کننده، وکیل، مشاور، نویسنده زندگی نامه و… از جمله مواردی هستند که به شما شانس طرح پرسش و اخذ جواب از یک کار آفرین را فراهم می نمایند. طبعا حدودی که یک کارآفرین به پرسش های شما می دهد بستگی به ظرفیت های شغلی شما دارد. بنابراین اگر پژوهش یا مطالعه ای در خصوص کارآفرینی یا کارآفرینان شروع می کنید بهتر است با حیطه شغلی تان در ارتباط باشد. در ضمن رعایت اصول اخلاق حرفه ای از جمله: رعایت کردن حق اطلاع و انتخاب کارآفرین مصاحبه شونده از نحوه و موارد استفاده از اطلاعات ارائه شده، کسب اجازه در خصوص حدود و نحوه انتشار اطلاعات، حفظ اصل رازداری در موارد لازم، رعایت کردن مصالح ملی و عمومی، … و برخی اصول دیگر از جمله اصول  اخلاقی مورد تاکید در کلیه پروژه های علمی و کلیه مصاحبه ها می باشد.

۲-۲- مصاحبت و همنشینی:

مصاحبت و همنشینی در نتیجه عوامل مختلفی به وجود می آید که کمتر حرفه ای هستند. زندگی کردن در یک محیط/شهر/ محله، رفت و آمد به یک مکان عمومی مشترک مثل مسجد، باشگاه، رستوران، آرایشگاه، کانون مشاوره، اتحادیه و یا نظایر آن، دوستی زمان مدرسه و دانشگاه و سربازی، همسفر بودن در مسافرت های طولانی یا نسبتا طولانی که دارای جنبه های حرفه ای و ماجرجویانه و نظایر آن باشد، کار کردن در یک گذر، پاساژ، شهرک صنعتی و یا نظایر و بسیاری موارد دیگر به شما شانس همنشینی و مصاحبت با کارآفرینان را می دهد. به همین خاطر است که گاهی برخی محلات ارزش ملک خیلی بالایی پیدا می کنند. یادم می آید یکی از سازنده های معروف پاساژ در پایتخت اغلب اوقات در یک محل نه چندان تجاری یک مجتمع بزرگ می ساخت و تعدادی از مغازه های آن را به رایگان یا با تخفیفات قابل توجه به تعدادی از کارآفرینان و تجار قدرتمند می فروخت نحوه تجارت این کارآفرینان باعث می شد که رفته رفته ارزش ملک آن مجتمع افزایش یافته و سود قابل توجهی را نصیب سازنده نماید.

۳-۲- شراکت:

یکی از اصولی که در شراکت وجود دارد این است که باید افراد و شرکاء مکمل و کمک کننده یکدیگر باشند. هنوز در ایران بسیاری بر این باور هستند که خودشان همه چیز مربوط به کسب و کار را دارند و تنها کمبود احتمالی منابع مالی است و اگر چیزی در حوزه تخصص و نظایر آن نیاز داشتند فقط به پول نیاز دارند تا فرد مورد نظر را استخدام نمایند در حالی که در کشورهای پیشرفته تر و موفق تر افراد ترجیح می دهند با صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر، شتابنده ها، مراکز رشد، فرشتگان کسب و کار، سایر کارآفرینان و سرمایه گذران، سایر انواع موسسات سرمایه گذاری و حتی دولت، بانکها، سرمایه گذاران خارجی و شرکتهای مشاوره، تامین کنندگان منابع و خدمات و یا حتی مشتریان شراکت داشته باشند و قطعا شکل این مشارکت ها بسیار متنوع و گاهی بسیار پیچیده است. چون کسب و کار علاوه بر منابع مالی به تعهد، تخصص، خلاقیت، ارتباطات، ریسک پذیری و منابع مهم دیگر نیاز دارد.

این شراکت ها محدود به کارآفرینان در مراحل شروع کسب و کار و یا حتی محدود به شرکت های کوچک و متوسط نیست. دولتها هم ممکن است دست به شراکت های کارآفرینانه بزنند. یا شرکتهای بزرگ چند ملیتی هم ممکن است دست به چنین شراکت هایی بزنند.

خود بحث شراکت بحث گسترده و پیچیده ای است و ابعاد اقتصادی، مدیریتی، حقوقی و جنبه های دیگر زیادی دارد. در مقالات تکمیلی دیگری به بحث شراکت خواهیم پرداخت. در این مجال فقط به این اشاره می کنیم که شراکت می تواند کلی و سراسری یا جزئی و موردی باشد یا اینکه دارای مدت زمان محدود یا نامحدود باشد و می تواند دارای قابلیت هایی نظیر امکان یا عدم واگذاری باشد. اصولا هر کارآفرین موفقی در خصوص شراکت و نحوه استفاده درست از آن اطلاعات کافی داشته باشد.

۴-۲- پروژه های مشترک:

این مورد اشاره خاصی از مورد بالاست به عبارتی وقتی یک شراکت جزئی با مدت محدود و مشخص و تقریبا غیر قابل واگذاری وجود داشته باشد یک پروژه مشترک وجود دارد. برخی کسب و کارها با استفاده از این نوع مشارکت توانسته اند تجربه، دانش، خلاقیت، سازماندهی، تجهیزات، اعتبار، ارتباطات، بهره وری، حجم کار، سرعت کارها، و در کنار آنها سرمایه و توان مالی خود را ارتقا ببخشند. برای همین پروژه های مشترک همیشه مورد توجه همه کارآفرینان در سطوح مختلف بوده است. مطالعه در زندگی نامه اغلب کارآفرینان موفق نشان می دهد، این پروژه های مشترک چقدر مهم و کارگشا بوده اند.

۵-۲- تحقیق ها و مطالعات موردی:

مشاوران، دانشجویان، اساتید دانشگاه، کارکنان مجموعه کارآفرین یا افراد مختلف دیگر ممکن است به علت یک پروژه پژوهشی خاص مرتبط با صنعت، شرکت، کسب و کار، محصول یا فرآیندی که مربوط به کارآفرین است بتوانند نسبت به مشاهده کارآفرین و نحوه رفتار وی اقدام نمایند. بدیهی است در این مورد و تعدادی دیگر از موارد ذکر شده در این قسمت مشاهده کارآفرین یک محصول یا منفعت جانبی است و هدف اصلی اصولا چیز دیگری است.

۶-۲- کار کردن در مجموعه تحت مدیریت کارآفرین:

تعداد افرادی که بتوانند از نزدیک با یک کارآفرین موفق کار کنند، کم است در ضمن معمولا کارآفرینان موفق کسانی را اجازه ورود در جمع خود می دهند که یک پیش نیازهایی را داشته باشند و بعد از آن نیز اجازه جدایی از خود و پیوستن به کارآفرینان دیگر نمی دهند. بر همین اساس یکی از روش هایی است که کمتر از بقیه در دسترس است.

۳- سخنرانی ها و سمینارهایی که توسط کارآفرینان در حال کار ارائه می شود:

کارآفرینان ممکن است به دلایل مختلف نسبت به ایراد سخنرانی یا شرکت در سمینار اقدام نمایند. این مهم ممکن است به دلایلی نظیر معرفی یک پروژه یا محصول یا دستاورد جدید، تجلیل از کارکنان و یا سرمایه گذاران، تقدیر از مشتریان و یا بهانه های مختلف مرتبط با امور جاری کسب و کارشان انجام شود. یا اینکه در موقعیت هایی نظیر اقدامات خیری که انجام می دهند این سخنرانی ها را ایراد نمایند. همچنین کارآفرینان معمولا در اتحادیه های مربوط به کسب و کار خود سخنرانی می کنند یا در میزهای مذاکره حاصل می شوند.

امروزه ارائه سخنرانی توسط کارآفرینان به عنوان یک روش توسعه کسب و کار شناخته می شود بنابراین کارآفرینان خیلی بیشتر از قبل نسبت به ارائه سخنرانی اقدام می نمایند. جک ما (Jack Ma) موسس وبسایت علی بابا و استیو جابز (Steve Jobs) موسس و مالک اصلی شرکت اپل و یا وارن بافه (Warren Buffet) سرمایه دار معروف جزو اشخاصی هستند که از سخنرانی برای توسعه کسب و کار خود استفاده می کنند. سعی خواهیم کرد در مقالات دیگری در خصوص نحوه درست و موقع مناسب استفاده از سخنرانی برای توسعه کسب و کار برایتان صحبت کنیم.

۴- دوره های آموزشی، سمینار ها و کنفرانس های کارآفرینی:

 یک سری دوره های آموزشی حضوری، آنلاین و یا آفلاین توسط برخی افراد یا موسسات آموزشی، پژوهشی، توسعه ای، ترویجی و مشاوره ای (نظیر دانشگاهها، پژوهشگاه ها، شرکتها و موسسات مشاوره، شتاب دهنده ها، سازمانهای توسعه ای ملی و بین المللی، پارک های علم و فناوری، …) برگزار می شوند. در این دوره ها علاوه بر این که ممکن است یک سری بسته های انتشاراتی در خصوص کارآفرینی و کارآفرینان در اختیارتان قرار گیرد. آموزش هایی نیز با تکنیک ها، روشها و ابزارهای گوناگون به شما ارائه می شود. بعضا خدمات مشاوره نیز به عنوان خدمات تکمیلی و انتخابی در ادامه این دوره های آموزشی به شرکت کنندگان ارائه می شود.

۵- مشاوران اقتصادی و موسسات مشاوره کسب و کار

مشاوران و موسسات مشاوره اقتصادی از جمله اشخاصی هستند که با کارآفرینان ارتباط مستقیم و مستمر دارند. مشاوران بیرون از واحد کارآفرینی معمولا شانس این را دارند که با تعداد بیشتری از کارآفرینان در ارتباط باشند. این باعث می شود که سطح اطلاعاتی که آنها در مورد کارآفرینان و کارآفرینی ارائه می دهند بسیار غنی تر و عمیق تر و موثر تر باشد. این قدرت تا حدی است که معمولا مدیران عامل شرکتهای فهرست مجله فورچن (Fortune) معمولا از بین مشاوران ۱۰ شرکت بزرگ مشاوره ای جهان و در این بین شرکت مشاوره مکنزی (Mckinsey & Company) انتخاب می شوند. این بدان علت است که این قبیل مشاوران اطلاعات جامعی در خصوص کارآفرینان، کارآفرینی و مسائل مرتبط دارند.

۶- برنامه های رادیو و تلویزیونی مرتبط با کسب و کار:

رادیو و تلویزیون به عنوان یکی از وسیعترین و قوی ترین رسانه های موجود دنیا در موضوعات مختلفی اقدام به تهیه و پخش برنامه می کنند. کارآفرینی، کارآفرینان و مسائل آنها از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شبکه های مختلف تلویزیونی  و رادیویی است و ممکن است از زوایای مختلف به موضوع نگریسته و با محصولات مختلفی نسبت به ارائه موضوع اقدام نمایند. برنامه های مستند، گزارش آگهی ها، میزگرد های تلویزیونی، مصاحبه ها، سریالهای تلویزیونی، مسابقه ها و خیلی موارد دیگر از جمله اشکال برنامه هایی است که ممکن است به کارآفرینی بپردازند. سریال هایی که مبتنی بر زندگی نامه افراد واقعی  خصوصا افراد موثر چه علمی، مذهبی، بازرگانی و غیره است همگی می تواند در این راستا مورد توجه واقع باشند.

۷- سایر منابع

وبسایت های اینترنتی، دوستان و نزدیکان کارآفرینان، کارکنان، آگهی ها، محصولات، ساختمانهای بنگاه کارآفرینی، موزه ها، شبکه های اجتماعی، غرفه های نمایشگاهی و خیلی موارد دیگر جزو منابعی هستند که از طریق آنها می توانید نسبت به کسب اطلاع در خصوص کارآفرینان و کارآفرینی اطلاعات کسب نمایید.

ناظران، و رقبا هم جزو مهمترین منابع دیگر هستند که در مطالعه کارآفرینی می توانند مورد توجه باشند. یکی از منابعی که در تنظیم زندگی نامه استیو جابز مورد استفاده قرار گرفته است همین رقبا، دوستان و اعضای خانواده وی بوده اند.

در فرصت مناسب به این موارد نیز  به نحو مناسب پرداخته شده و معرفی خواهند شد.

 

4+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ