Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

سوگیری بازماندگی آبراهام والد

بازگشت به بلاگ
But Abraham Wald

اشتراک گذاری پست

سوگیری بازماندگی آبراهام والد

بازدیدها: 480

خطاهای ادراکی یکی از مباحث مهمی است که در موضوعات مدیریتی، رفتار شناسی، خلاقیت، تصمیم گیری و کسب و کار بدان پرداخته می شود. برای همین بخشی از مقالات وبسایت تحقیق و مشاوره اقتصادی اکونوایزر به بررسی خطاهای ادراکی اختصاص می یابد. پیشتر مقاله ای در خصوص خطای ادراکی آزبورنی تقدیم شما شده است.  این خطای ادراکی می تواند منجر به یک سیکل تجاری موضعی برای یک کسب و کار خاص یا در صورت شیوع تفکر مشابه موجب بروز یک سیکل کسب و کار عام برای یک اقتصاد شود. در این مقاله از وبسایت اکونوایزر به خطای ادراکی دیگری به نام سوگیری بازماندگی آبراهام والد خواهیم پرداخت. این نوع خطای ادراکی به نحوه تفسیر اطلاعات و داده های آماری و تا حدودی به نحوه پردازش و گردآوری آنها نیز می پردازد.

همه علوم ظرافت ها و پیچیدگی های نظری و کاربردی خود را دارند. ریاضی و آمار نیز از این ویژگی مستثنی نیستند. در زمان جنگ جهانی دوم که استفاده از هواپیما گسترش زیادی یافته بود شانس دوام یک خلبان ۱۲-۱۵ ماموریت بود. متفقین درصدد تقویت زره هواپیماها بودند اما تقویت زره همه قسمتها امکان پذیر نبود. گروهی از کارشناسان مسئول بررسی نواحی آسیب دیده هواپیماها شدند و به مشاهده نواحی و دریافتند که نواحی نظیر بال و بدنه بیشترین اصابت را داشته اند  بنابراین پیشنهاد تقویت زره این نواحی را کردند.

اما آبراهام والد که ریاضی دان ارتش آمریکا بود اعلام کرد که این نتیجه گیری که صرفا مبتنی بر هواپیماهای بازمانده است، نمی تواند درست باشد چرا که این مسئله نشان می دهد در صورت آسیب دیدن هواپیما از نواحی مزبور شانس بازگشت بیشتری دارد بنابراین باید دیگر نواحی تقویت شوند. اعمال پیشنهاد والد باعث بهبود نرخ_بازگشت هواپیماها گردید.

این پدیده از آن زمان به نظریه سوگیری_بازماندگی (Survival Bias) معروف است که یک نوع خطای استدلالی است. با توجه به رواج تحلیل های SWOT در ایران آگاهی از این نوع خطا برای تشخیص واقعی نقاط ضعف و قوت بسیار مهم است و تحلیل گران باید در شناسایی نقاط ضعف و قوت دقت خیلی زیادی به خرج داده و حتما از روشهای علمی مربوطه استفاده نمایند. ممکن است شما مقالات انگیزشی زیادی در مورد کارآفرینان و سایر افراد موفق خوانده باشید یا همچنین مقالات در مورد پروژه ها و افرادی که شکست خورده اند. واقعیت آن است که مطالعات انجام شده در حوزه مدیریت و اقتصاد کسب و کار نشان می دهد بیشتر این مقالات انگیزشی مطالبی را عنوان می کنند که دارای همین خطای سوگیری بازماندگی آبراهام والد می باشد.

 

 

0

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ