Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

آیا طی روزهای آتی احتمال افت در بورس وجود دارد؟

بازگشت به بلاگ
شناسایی-و-تحلیل-نوسانات-و-روندهای-اقتصادی-1

اشتراک گذاری پست

آیا طی روزهای آتی احتمال افت در بورس وجود دارد؟

بازدیدها: 436

حدوداً ۲ هفته ای است که افراد مختلفی دلایل زیادی می آورند که در بورس اوراق بهادار ایران حباب وجود دارد. در این مقاله از وبسایت اکونوایزر در پی آن نیستیم که در خصوص وجود یا عدم وجود حباب بحث کنیم بلکه می خواهیم، تحلیل در خصوص عوامل بنیادی که طی یک ماه آینده ممکن است، موجب کاهش قیمت سهام شرکتهای بورسی شود، صحبت کنیم. همچنین پیشنهاد می کنیم دیگر مقاله این وبسایت با عنوان تب کرونایی در بورس اوراق بهادار را نیز مطالعه بفرمایید.

علت اول احتمال کاهش قیمت سهام شرکت های بورسی به یکی از دلایل اصلی رشد جهشی بورس در دو ماه اخیر مربوط می شود که همان تعطیلی کسب و کارهاست که از قرنطینه وضع شده برای مقابله با بیماری کرونا ناشی شده است. قرنطینه باعث شد تا کسب و کارها سعی کنند، بخشی از سرمایه در گردش خود را وارد بورس اوراق بهادار کنند و از این طریق سعی در کسب درآمد نمایند، طبیعی است با بازگشت تدریجی کسب و کارها به روال عادی، آنها سعی کنند که این سرمایه در گردش را تدریجاً از بورس خارج نمایند اما خروج این نقدینگی از بورس به سرعت ورود آن به بورس نخواهد بود ضمن آنکه افزایش قیمت ها کمک خواهد کرد تا افراد لازم نبینند کل سرمایه گذاری اولیه خود را از بورس خارج کنند ضمن آنکه بازگشت کسب و کارها ببه روال عادی احتمال دارد یک رشد مقطعی نیز ایجاد نماید.

دلیل دومی که قیمت شرکت های بورسی را افزایش داده است افزایش نسبی قیمت ارزهای خارجی است. طی دوتا سه ماه گذشته قیمت رسمی ارزهای خارجی حدود ۳۰% افزایش یافته است و تبعاً این در قیمت دارایی های داخلی منعکس خواهد شد اما بسته بودن مرزهای اغلب کشور ها، و نیز رکود در اغلب کسب و کارهای جهانی می تواند، باعث کاهش تقاضای صادراتی برای محصولات شرکت های صادرات محور باشد. هرچند اغلب اقلام صادراتی ایران اقلام ضروری و نیز اقلام مواد خام هستند و تحت تاثیر این محدودیت ها قرار نمی گیرند، ولی کم و بیش با افت قیمت ها مواجه شده اند و این افت قیمت ها می تواند در قیمت سهام شرکت های مربوطه (تولید کننده و یا مصرف کننده) نیز تاثیر بگذارد البته تحلیل این تاثیر ساده نخواهد بود.

دلیل سومی ممکن است موجب کاهش قیمت سهام های بورسی در یک ماه آینده شود باز به یک دلیل افزایشی یعنی نزدیکی فصل مجامع ارتباط دارد. در مجمع عمومی شرکت ها در خصوص تقسیم سود، تعیین مدیر عامل، تعیین اعضای هیئت مدیره و بازرسان، روزنامه شرکت، افزایش سرمایه، صورت های مالی و گزارش بازرسان و مسائلی از این دست تصمیم گیری می شود. خود تقسیم سود باعث می شود تا برای مدتی سهم با افت قیمت مواجه شود ضمن آن که با توجه به وضعیت شرکت ها و اقتصاد در چند سال گذشته، مقررات موجود و نیز اقبال مردم به بازار سرمایه شرکت ها به چند شکل زیر ممکن است افزایش سرمایه بدهند:

  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ( که برای اغلب شرکت ها انجام شده است)
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته و نیز مطالبات سهامداران
  • افزایش سرمایه از محل حق تقدم و آورده نقدی سهامداران فعلی
  • افزایش سرمایه از محل فروش حق تقدم به مردم و پذیره نویسی عام

بسته به رفتار سرمایه گذاران و سهامداران هر شرکت این افزایش سرمایه می تواند تاثیراتی با شدت و روند حرکتی متفاوت بر قیمت سهام شرکت ها داشته باشد.

دلیل چهارم به نزدیک شدن فصل تجدید قراردادهای مسکن است. اگر اوضاع مثل سالهای قبل بود انتظار داشتیم با توجه به افزایش قیمت اجاره بخشی از پول از بازار سرمایه خارج  و به بازار رهن و اجاره مسکن برود و با تاخیری حدوداً یک ماهه مجدد از دست دیگری به بازار سرمایه برگردد. اما با توجه به رکود های رخ داده در اقتصاد و ناتوانی اغلب مستاجران از پرداخت اجاره بعید است که امسال شاهد افزایش قیمت اجاره بها باشیم با این تفاوت که احتمال دارد هم تمایل مستاجران و هم موجران به افزایش مبلغ رهن یا همان پول پیش وجود داشته باشد.

دلیل پنجم به سیکل قیمتی خاص برخی گروه های خاص صنعتی بر می گردد. برخی گروه های شرکت های بورسی رفتار ادواری خاص خود دارند. مثلاً شرکت های قندی قیمت شان در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با افزایش قیمت روبرو است و بعد از این دوره شروع به افت می کنند.

پیشنهاد می شود با مطالعه و لحاظ موارد بالا سهامداران محترم از هیجان غیر مفید و اقدامات ناشی از آن چه در خرید و چه در فروش اجتناب نمایند.

 

 

 

از شما تقاضا داریم با لایک، ارسال کامنت، تیکت پشتیبانی و ارسال نظر به مدیریت وبسایت ما را در تهیه مطالب هر چه بهتر و خدمات مناسب به شما عزیزان یاری فرمایید

2+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ