Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

شناخت کلی بازار های مناسبتی یا جشنواره ای

بازگشت به بلاگ
عید فطر

اشتراک گذاری پست

شناخت کلی بازار های مناسبتی یا جشنواره ای

بازدیدها: 177

مقدمه

بازار های مناسبتی، بازارهایی هستند که سیکلهای تقریباً منظم تقویمی دارند. شاید از دیدگاه برخی، در اقتصاد های بزرگ و توسعه یافته و پویا، اهمیت این بازارها از نظر رفتارهای سیکلی کلان خیلی مهم و جدی نباشد اما از نظر مسائل بخش ها و زیر بخش های اقتصادی در هر نوع اقتصادی کاملا مهم و جدی باید گرفته شوند. در این مقاله از وبسایت گروه مشاوره و تحقیق اقتصادی اکونوایزر به بررسی بازارهای مناسبتی خواهیم پرداخت. بازارهای مناسبتی یکی از راهکارهای مهم در بازاریابی و نفوذ به بازارها می باشند.

فواید مطالعه و شناخت بازار های مناسبتی

شناخت بازارهای مناسبتی به یک فعال اقتصادی می تواند سیگنال خوبی برای زمان مناسب برای ورود به یک بازار را در طی یک دوره تقویمی (عمدتا یکسال) ارائه نماید. تعداد زیادی از فعالین اقتصادی به علت عدم انتخاب زمان مناسب ورود به بازار از نظر تقویمی دچار مشکلاتی  در فروش و گردش نقدینگی می شوند و حتی خیلی زود تر از یکسال ناچار به برچیدن کسب و کار خود می شوند. 

به عنوان مثال کسب و کار قالیشویی در ایران به نحوی است که تقریبا دو سوم درآمد و سود خود را در سه ماه بهمن- اسفند و فروردین هر سال کسب می نماید. بنابراین اگر کسی در اردیبهشت وارد این کسب و کار شود، باید توان نقدینگی کافی برای اداره کسب و کار خود تا دی ماه را داشته باشد. این مسئله در مورد بازارهایی نظیر اغلب منسوجات خانگی و کالای خواب نیز صادق است این بازار تقریباً تا آذر هر سال در رکود قابل توجهی به سر می برد و بهترین زمان ورود به بازار این محصولات برای خرده فروشان اوایل آذر و آبان و برای عمده فروشان و تولید کنندگان مهر و آبان می باشد.

از طرفی عدم اطلاع از اتکای بازار برخی محصولات به مناسبت های تقویمی، ممکن است باعث اضافه برآورد ارزش یک پروژه شده و  خسارت بار از آب در بیاید. حدود ۲۰ سال پیش، یک سرمایه گذار که به قصد تفریح به یکی از شهر های شمالی کشور سفر کرده بود با مشاهده تعداد مشتریان رستورانها به فکر ساختن یک رستوران خیلی بزرگ و مجلل افتاده بود و متاسفانه ایشان درآمد دوره گردشگری را به کل سال تعمیم داده بود!؟ تبعاً اگر این تعداد مشتری در کل سال وجود می داشت امکان بازگشت سرمایه با نرخ مناسبی وجود داشت اما دوره گردشگری هر یک از مناطق گردشگری تقریبا صد روز در سال است.

همچنین شناخت بازار مناسبتی می تواند به یک فعال بازار سرمایه ابزار و بینش کافی برای تحلیل مناسب وقایع بازارهای کالایی و تولیدات صنایع و تاثیر آنها بر اوراق بهادار مرتبط به خوبی بسنجد. در چنین مواقعی فعال بازار سرمایه می تواند، به جای مقایسه داده های هفته قبل یا ماه قبل، داده های دوره های مشابه سال قبل یا حتی چند سال قبل را بررسی نماید. این می تواند شامل هر دو گروه فعالان علاقه مند به تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال باشد.

یک سیاست گذار یا سیاست ساز یا یک مقام اجرایی دولتی، می تواند با کسب شناخت مناسب از بازارهای مناسبتی از نوسانات غیر معقول و تنش زا جلوگیری کرده قدرت سیاسی و سرمایه اجتماعی جامعه خود را افزایش دهد و از آن به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی استفاده نماید.

بازار مناسبتی و دوره تقویمی

در بالا ذکر شد که دوره تقویمی مورد نظر برای بازار مناسبتی معمولا یک سال است اما این قطعی نیست چرا؟ چون تقویم برخی کشور ها قمری است یا به طور همزمان از تقویم شمسی و قمری استفاده می کنند و این باعث می شود مناسبت ها و زمان رخ داد آنها از الگوی پیچیده تری از یک تقویم ساده پیروی نمایند. این مسائل باعث می شود که یک دوره تقویمی ساده برای تحلیل بازار های مناسبتی چندان کارآمد نباشد. همچنین رویدادهایی مانند انتخابات، جام های جهانی، المپیک و غیره هر چند سال یک بار تکرار می شوند که اینها، هم بر سایر بازار های مناسبتی تاثیر می گذارند و هم خود بازار مناسبتی خاص خود را دارند.

به عنوان مثال، در سالهایی که جام جهانی فوتبال برگزار می شود تمایل زیادی وجود دارد لباس های فصل به نحوی از لباسهای تیم های ملی شرکت کننده در جام جهانی و به خصوص تیم ملی کشور مربوطه یا برخی تیم های خارجی محبوب تقلید نماید. همچنین این بازار مقاصد سفر، زمانهای خرید و مسائلی از این دست را دستخوش تاثیر کرده و هم حجم معاملات و هم ترکیب سبد خرید را دستخوش تغییر می نماید. لذا برای کسب و کارهایی نظیر پوشاک، لوازم ورزشی، خدمات باشگاهی و تورهای خارجی و حتی داخلی، مناسبت های ورزشی یک موضوع مهم می باشند. تجربه نشان داده است کسب و کارهای ورزشی که در حدود تقریبا یکسال مانده به المپیک یا رویداد ورزشی مشابه راه اندازی می شوند از شانس موفقیت بالاتری برخوردارند چون در شش ماه اول مراحل اولیه آماده سازی خود را طی می نمایند و در شش ماه قبل از رویداد و شش ماه بعد از رویداد که اوج هیجان است می توانند فروش لازم را انجام داده و از نقطه سربه سر عبور نموده و به مرحله رشد پایدار برسند.

به عنوان مثالی دیگر، در سالهایی که انتخابات برگزار می شود  از یک طرف بخش عمده ای از ظرفیت شرکتهای چاپ و نشر و تبلیغات به موضوع انتخابات اختصاص می یابد لذا این صنف یک بازار مناسبتی این چنینی دارد از طرف دیگر این فعالیت ها باعث می شوند، برخی فعالیت های تبلیغاتی دیگر دچار کمبود ظرفیت می شوند و ممکن است به ابزارهای جایگزین بیش از پیش رو بیاورند.

طول دوره یک بازار مناسبتی

قاعده کلی برای طول دوره بازار مناسبتی این است که طول آن نباید کمتر از یک هفته و بیشتر از یک فصل باشد اما اگر کالاهای بادوام، سرمایه ای و پر هزینه نظیر خودرو و ساختمان و نظایر آن در سبد بازار مناسبتی باشد، به نحو مناسب با آن برخورد می شود. بازار هایی که طول آنها کمتر از یک هفته باشد، می توان در زمره بازارهای صاعقه ای یا فلش مارکت (Flash Market) طبقه بندی کرد.برای تعیین طول دوره مناسب باید دو آیتم دیگر بازار مناسبتی یعنی حجم فروش و اقلام سبد مناسبتی را هم تعیین کرد.

معمولا اقلام سبد یا حداقل تعدادی از اقلام اصلی آن، قبل از تعیین طول دوره و حجم فروش مشخص می شوند چون با توجه به ماهیت مناسبت این موضوع را می توان مشخص کرد مثلا در بازار مناسبتی نوروز فرضا کالاهایی مثل اقلام سفره هفت سین اقلام بدیهی و قطعی می باشند یا در سبد مناسبتی المپیک قطعا ثبت نام در کلاس های ورزشی یا خرید لوازم ورزشی وجود دارد لذا شما با یک سبد اولیه که به لحاظ تئوریک قطعی است شروع می کنید و بعد با تعدیل مداوم حجم فروش و طول دوره سبد را هم بررسی و تعدیل می نمایید تا به یک حد ایده آل برسید.

حجم فروش و گردش مالی به عنوان شاخص شناسایی بازار مناسبتی

طبق یک قاعده سرانگشتی مبتنی بر فروش و گردش مالی، حجم مبادلات دوره Up حداقل باید ۳ برابر دوره های با طول مشابه در سایر مواقع سال باشد (دوره Up در ادامه توضیح داده شده است)؛ به عنوان مثال، اگر ما یک مناسبت تقویمی در اسفند ماه داشته باشیم و اگر حجم کل فروش اقلامی که در سبد تولیدی و یا مصرفی این مناسبت قراردارند در سایر ماههای سال، به طور میانگین مثلاً ۱۰۰ میلیارد تومان باشدY برای اینکه بگوییمT این مناسبت تقویمی دارای یک بازار مناسبتی هم هستT باید میزان فروش سبد مورد نظر در این ماه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

نکته تکنیکی این قاعده سر انگشتی این است که دو عامل طول دوره در نظر گرفته شده و نیز تنوع اقلام موجود در سبد مناسبتی می تواند این مقدار را متاثر کند. بنده تا کنون جایی ندیده ام نحوه تاثیر این موضع را بررسی کرده و شاخصی ارائه داده باشند؛ برای همین، در صورت ضرورت و یا علاقه مندی، خود کسب و کار یا مشاور آنها باید به نحو مناسبی نسبت به برآورد لازم اقدام نماید.

حجم فروش در تعیین اقلام ثانویه بازار مناسبتی تاثیر جدی دارد. مثلا شما برای نوروز اقلام اولیه را تعیین کرده اید و سپس بر اساس این اقلام فهمیده اید که اسفند ماه یک دوره بازار مناسبتی است اما در بررسی ها متوجه می شوید فرضا فرش ماشینی هم در اسفند ماه هر سال افزایش فروش قابل توجه دارد حال برای اینکه بدانید که آیا فرش ماشینی جزو اقلام این سبد مناسبتی هست یا نه باید از قاعده حجم فروش استفاده کنید. در این مرحله ممکن است شما نیاز به تعدیل دوره داشته باشید برای تعدیل دوره شما باید هم حجم کلی معاملات سبد مناسبتی و هم حجم تک تک اقلام آن را در نظر داشته باشید.  تا طول دوره مرجع را دقیق استخراج نمایید. وقتی طول دوره مرجع تعیین شد بهتر است با در نظر داشتن آن به طول دوره اختصاصی هر کالا توجه داشته باشید.

شاید سوال شود چرا هر دو دوره را باید محاسبه کنیم؟ این را عرض می کنم. مثلا در سبد مناسبتی نوروز می بینیم که اقلامی مثل میوه و شیرینی و لباس و لوازم خانگی و کتاب، سفر و … وجود دارنداما طبیعی است که یک فرد این قدر وقت ندارد همه این ها را در یک یا چند روز خرید نماید. تبعا برخی موارد را به روزها و حتی دقایق آخر محول می نماید و برخی را زود تر اقدام می نماید. مثلا اگر قصد داشته باشد پرده خانه خود را عوض کند این کار را احتمالا از دیماه برنامه ریزی خواهد کرد. در ضمن خرید برخی اقلام طوری نیست که طرف پول را توی جیب یا کارت ای تی ام خود بگذارد و از مغازه سر محل خرید کند. احتمال دارد به چندین فروشگاه در مناطق مختلف شهر یا حتی احیانا در برخی شهر های دیگر سر بزند و نهایت اقدام نماید و این زمان بر است. خود پرده شاید مثال روشن باشد. همچنین کسانی که فرضا دوست دارند لباس شان را خیاط به طور اختصاصی بدوزد کاملا واقف هستند که یک خیاط در طی روز تعداد محدودی بیش نمی تواند لباس بدوزد. بنابراین از مدتها قبل به فکر موضوع می افتند اما نه در حدی که با خطر افزایش یا کاهش سایز مواجه شوند برای همین شاید بازار مناسبتی لباس سفارشی دوز از ابتدای آبان یا آذر هرسال برای مناسبت نوروز شروع شود. برای یک خیاط تازه کار، زمان ورود مناسب به این بازار احتمالا دی یا بهمن خواهد بود، چرا؟ چون تقریبا از این زمان به بعد خیاط های جا افتاده از قبول سفارش جدید سر باز می زنند یا نوبت پس از عید ارائه می دهند. برای یک موسسه گردشگری نظیر هتل تازه تاسیس نیز چنین استراتزی متصور است زیرا مردم معمولا در سفارش تورها ابتدا سراغ هتل ها و تورهای شناخته شده می روند اما این هتل ها و تورها ظرفیت مشخص دارند لذا زمان خوب ورود کمی بعد از شروع بازار مناسبتی یا ابتدای آن است چون وقتی که موسسات گردشگری معروف یا کلا پر می شوند یا ظرفیت های ویژه خود ( مثل اتاقهای یک تخت یا با تخت های بالا، رو به دریا، رو به جنگل و…) آنها پر می شود مردم ناگزیر دنبال جایگزین خواهند گشت.

تفاوت بازار مناسبتی با بازار صاعقه ای 

به عنوان اولین تفاوت باید عرض شود که بازارهای مناسبتی طیف گسترده ای از فعالیت های کسب و کار را پوشش می دهند اما فلش مارکت ها عمدتا بر محور عرضه موجودی انبار اداره می شوند. به عبارت دیگر وقتی با یک بازار مناسبتی روبرو هستیم، اساسا ممکن است برخی طراحی ها، ارائه ها، معرفی ها، تولیدات، واردات، صادرات و خیلی فعالیت های دیگر از جمله پس انداز، وامگیری، تعویض اموال و نظایر آن با هدف مشارکت در بازار مناسبتی صورت پذیرد. مثلا خودرو، و خصوصاً خودرو مستعمل، جزو اقلامی است که در سبد اقلام بازار مناسبتی خودرو قرار دارد، افراد سعی می کنند قبل از این زمان اقدام به وام گیری کنند تا در این زمان دیگر نهایت خودرو خود را خریده باشند. کسانی که قصد فروش دارند، در این ماهها دست نگاه می دارند و برخی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در ماه های قبل خودرو خریداری کرده و در این دوره عرضه می نمایند.

بازار های مناسبتی اقلام متعددی را شامل می شوند اما فلش مارکت ها اقلام محدودی دارند و گاه فقط شامل یک کالا هستند. همان بازار عید که در بالا اشاره شد فقط شامل خودرو نمی باشد در واقع بزرگترین بازار مناسبتی ایران است و از خودرو- منزل- لوازم منزل- لوازم خودرو- انواع خدمات- لوازم کادویی- لوازم سفره هفت سین و اقلام بیشمار دیگری را نیز شامل می شود.

فلش مارکت ها تمایل زیادی به تغییرات قابل توجه قیمت دارند در حالی که بازارهای مناسبتی کمتر دچار این مسئله می شوند. حدود یک دهه پیش خدمات حمل و نقل عمومی در مناسبت هایی نظیر عید نوروز فلش مارکت محسوب می شدند چون تقریبا عمده تقاضا در ۳ روز پایانی سال و یک یا دو روز ابتدای سال جدید بود و با یک هفته تا ده روز فاصله تقریبا در ۲ تا ۴ روز ۱۲-۱۵ فروردین تکرار می شد.

فلش مارکت ها ارزش سرمایه گذاری مستقل ندارند و باید به آنها به عنوان محصول جانبی (Byproduct) نگاه کرد؛ در حالی که، بازار های مناسبتی به عنوان فرصت سرمایه گذاری اصلی نیز مطرح می باشند.

فلش مارکت ها بیش از آنکه ارتباط به مناسبت های تقویمی داشته باشند و به صورت فراگیر رخ دهند گاهی با تدابیر کسب و کار ارتباط دارند حراج های آخر فصل و اول فصل بنگاه ها نمونه اصلی فلش مارکت ها هستند. برای همین معمولا تک محصولی یا تک بنگاهی یا هر دو هستند. بازار خرس تدی و سایر محصولات کادویی با رنگهای طیف قرمز و صورتی که در ایام ولنتاین رخ می دهد، بیشتر جزو همین بازار های فلش هستند.

رویداد کسب و کار Black Friday را هم می توان بیشتر بازار صاعقه ای دانست هر چند ابعاد آن در این سالها بسیار بزرگ شده است.

یک نکته مهم در خصوص فلش مارکت و بازار مناسبتی این است که تفاوت های موجود بر اساس سبد مناسبتی سنجیده می شود علت قضیه در اقلام مناسبتی است که در ادامه توضیح داده می شود. مثلا شما نباید بر اساس صرفا قلمی مثل شیرینی جات تعیین کنید که یک بازار صاعقه ای است. شیرینی کالایی است که پایه تعداد زیادی از مناسبت هاست اما نوع شیرینی هر مناسبت متفاوت است. 

نکته دوم این است که ماهیت کالا مثل بادوام یا تند مصرف بودن نیز باید در کلیه تحلیل های موضوع لحاظ شود.

بازار مناسبتی Up و بازار مناسبتی Down

بازارهای مناسبتی معمولا به دوشکل رخ می نمایند: بازار مناسبتی پر رونق یا Up و بازار مناسبتی رکودی یا Down. برخی شاید تمایل داشته باشند Up یا Down بودن بازار مناسبتی را بر اساس روند قیمت ها ارزشیابی کنند ولی قاعده اصلی بر اساس گردش مالی و سپس میزان ارزش افزوده یا سود حاصل شده می باشد.

در بازار مناسبتی Up معمولا حجم عرضه یا تقاضا یا هر دو بالا بوده و در نتیجه حجم کلی مبادلات بسیار بالاست. به عبارت دقیق تر اگر یک بازار مناسبتی حتی با افزایش قابل توجه قیمت مواجه باشد اما میزان فروش و سود در آن کاهش یافته باشد یک بازار مناسبتی رکودی یا  Down محسوب می شود.

در بازار مناسبتی Up بازار پایدار تر و قیمت ارائه شده قابل اتکا تر است. برای همین پیشنهاد می شود، برای ارزیابی طرح هایی اقتصادی که عمده بازار آنها بازار مناسبتی می باشد از قیمت  بازار Up استفاده شود.

بازارمناسبتی تقاضا محور و عرضه محور

بازار های مناسبتی از سه گروه متفاوت تشکیل می گردد که به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

۱-      بازار محصولاتی  تولید و عرضه آنها طوری است که در یک دوره تقویمی خاص آماده عرضه می شوند یا عرضه آنها به مقدار قابل توجهی بالا می رود؛ مثل: محصولات کشاورزی.

۲-      بازار محصولاتی که با شروع یک دوره تقویمی خاص نیاز و یا تمایل به مصرف آنها ایجاد شده یا بالا می رود

۳-      سایر بازار های مناسبتی. این مورد طیف وسیع و ناهمگونی از بازار های مناسبتی را شامل می شود که البته اغلب آنها را می توان در زمره فلش مارکت ها طبقه بندی کرد. این نوع بازارها بیش از آنکه تحت تاثیر مسائل تولید یا مصرف باشند تحت تاثیر مشائل و شرایط لجستیکی، معامله و نظایر آن هستند. معاملات دولتی نمونه اصلی این کارها هستند. معاملات و قرار دادهای دولتی طوری هستند که شرایط عرضه و تقاضای آنها ایجاب نمی کند که در موقع خاصی از سال انجام شوند و در بسیاری از کشورها و مناطق و سازمانها، معاملات مربوطه به نحو شاید همواری در طول سال انجام می شود اما مسائل مربوط به امضای قراردادها و تبادل اسناد و تعیین تکلیف ها و نظایر آن در موقع خاصی از سال رخ می دهد.

بازارهای مناسبتی جهانی- ملی و منطقه ای

برخی بازار های مناسبتی جهانی هستند این بازارهای مناسبتی بیشتر تحت تاثیر شرایط تولید و عرضه هستند در مواقعی هم که تحت تاثیر تقاضا هستند تقاضا با عوامل طبیعی ارتباط بیشتری دارد تا عوامل فرهنگی- سیاسی- اداری و نظایر آن. بازار های محصولات کشاورزی و نظایر آن از این جمله هستند همچنین بازار انرژی در این زمره است.

برخی مناسبت ها کسب و کارهای کل پهنه سیاسی یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که برخی مناسبت ها ممکن است برخی گروه های قومی یا برخی شهر ها و مناطق را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال تعطیلات نوروز موجب افزایش ورودی گردشگر به تقریبا تمامی استانهای کشور می شود در حالی که  در ایام مذهبی فقط شهر های مذهبی هستند که با افزایش قابل توجه ورد گردشگر و رونق سایر کسب و کارها مواجه هستند.

بازار های مناسبتی و محصولات مناسبتی

برخی محصولات در مناسبت های تقویمی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند مانند شیرینی جات میوه جات، کاغذ کادو، ترقه ، خدمات سفر و … برای همین باید به این محصولات با توجه ویژه ای داشت. محصولات مناسبتی در طی سال بازار پر افت و خیزی را دارند اما دوره های افت و خیز معمولا خیلی طولانی نیستند با این حال گروه های مخاطب و نیز کیفیت محصولات و سایر عناصر آمیخته بازاریابی برای آنها در مناسبت های مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال معمولا شیرینی مورد تقاضا در ماه رمضان، عید نوروز، ایام حج، ایام محرم، شب یلدا و … از هم متفاوت است. در حالی که در شب یلدا ممکن است تقاضا برای شیرینی های پر آجیل بالا باشد اما این تقاضا در سایر مناسبت ها به نحو بارزی پایین تر است. در برخی مناسبت ها نظیر ولنتاین تقاضا برای شیرینی های فانتزی که اقلامی نظیر ژله، شکلات، اسمارتیس و نظایر آن استفاده می کنند بالاتر است. در ایام نوروز تقاضا برای شیرینی هایی که جنبه کلاسیک و به نوعی سنتی دارند اما ساده تر و کم آجیل تر هستند، افزایش می یابد.

پوشاک هم یک محصول مناسبتی است. به عبارتی بازار کلی پوشاک با نوسانات زیاد همراه است اما این نوسانات طولانی نیستند اما رونقی که بعد از هر افت رخ می دهد روی نوع خاص دیگری از لباس است. مثلا تقاضای پوشاک نوروز بیشتر روی لباس های رسمی و شیک است در حالی که بعد از رکود اردیبهشت ماه در ماه های خرداد و تیز رونق اصلی روی لباسهای تابستانی است.

کاغذ کادو و سایر لوازم بسته بندی کادویی هم جزو پای ثابت مناسبت هاهستند چون معمولا کادو دادن و گرفتن یک پای ثابت مناسبت های تقویمی است. اما قطعا بسته بندی و کادو پیچی روز پدر یا مادر با بسته بندی و کادو پیچی روز معلم، یا شروع سال تحصیلی، نوروز و نظایر آن کاملا متفاوت است. کسانی که وارد صنایعی نظیر چاپ و بسته بندی می شوند باید به این مسائل توجه نمایند

در برخی بازارها و برای برخی محصولات تشخیص این تفاوتها آسان است اما در برخی این موضوع چندان آسان نیست.

برخی محصولات به طور عادی جزو محصولات مناسبتی نیستند بلکه زمانی که اغلب خرید های مناسبتی انجام شد یا اغلب تولیدات مناسبتی انجام شد، فرصتی برای خرید یا تولید این قبیل محصولات ایجاد می شود. این محصولات از اضافه فرصت ها و منابع برای خود بازار ایجاد می کنند. به عنوان مثال اقلامی مثل کتاب، بازی های رایانه ای و نظایر آن در حالت عادی جزو اقلام مناسبتی نیستند ولی ممکن است به علت افزایش درآمدها، تغییر دیدگاه ها و یا وضعیت جوی و نظایر آن فرصتی برای عرضه و فروش این اقلام فراهم آید. درست مثل حالتی که امثال در کشور حادث شد و به علت شرایط نا آرام جوی تعداد قابل توجهی از مسافرت ها و نیز تفریحاتی که در دامن طبیعت انجام می شود کنسل شد و مردم ناچار به تفریحات مجازی، ماطلعه و نظایر آن رو آوردند.

معمولا این شرایط را به طور دقیق نمی شود پیش بینی کرد اما احتمال آنها را می توان داد قاعده این است که محصول مربوطه را طراحی و تا حدی آماده کرد تا در صورت بروز فرصت از آن استفاده کرد و در صورت عدم بروز فرصت، عرضه را به موقعیت بهتر بعدی موکول کرد. سینما ها جزو موسساتی هستند که از این تاکتیک زیاد استفاده می کنند آنها قبل از شروع سال جدید تعدادی فیلم آماده دارند اما موقع اکران را با توجه به جمیع شرایط تعیین می کنند.

محصولات مناسبتی کوچنده

برخی محصولات مناسبتی از یک مناسبت به مناسبت دیگر محل جغرافیایی عرضه خود را تغییر می دهند. نمونه شاید راحت و امروزی این مسئله خدمات دروگری کمباین ها هستند. کمباین ها معمولا بین ۴ تا شش ماه از سال فعال هستند اما تقریبا هر یک ماه یک بار محدوده جغرافیایی فعالیت خود را تغییر می دهند.

عشایر و کسب و کارهای آنها و کسب و کارهای مرتبط به آنها هم از این جمله است. شرکت های لبنیاتی و نظایر آن، معمولا ایستگاه های جمع آوری شیر دارند که با عشایر می گردند. تیم های دامپزشکی، حتی پزشکی و آموزشی هم وجود دارند که همراه با عشایر اقدام به کوچ می کنند. فعالیت های گردشگری مرتب با عشایر هم همینطور است.

برخی کسب و کارهای از نوع تفریحات و سرگرمی یا کسب و کارهای مرتبط به این امور هم در این زمره می گنجند. معمولا هنر مندان هم  تورها و کنسرتهای خود را در ایام گرم سال در مناطق سردسیر و ییلاقی غرب و شمال غرب برگزار می کنند در حالی  تور ها و کنسرت ها و نمایشهای خود را در فصل سرد سال به مناطق جنوبی و جزایری نظیر کیش و قشم منتقل می کنند.

 خلاصه و نتیجه گیری

با یک سری قواعد سرانگشتی مقدماتی و ساده و با یک شناخت کلی از تاثیر مناسبت ها در میزان فروش کالا ها، دوره زمانی پیک فروش، زمان مناسب برای تازه واردها، و موضوعاتی از قبیل این، می توان شانس موفقیت کسب و کارها را افزایش داد. در حالی که برخی از تحلیل های بازار های مناسبتی راحت است و توسط خود فعالان کسب و کار به سهولت قابل انجام است برای سطوح پیشرفته تر باید از مشاوران مناسب استفاده کرد. 

مقاله حاضر به عنوان یک مقدمه و مرجع برای مقالات بازارهای مناسبتی این وبسایت تهیه شده است. امیدواریم این مقاله و سایر مقالات مرتبط بتوانند نظر شما را جلب نمایند.

 

 

تهیه و تنظیم: گروه مشاوره و تحقیق اقتصادی اکونوایزر

با ارسال کامنت و تیکت ما را در تهیه مطالب غنی تر و تامین نظرات شما عزیزان یاری فرمایید

3+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ