Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

راهنمای انتخاب ولت رمز ارز

بازگشت به بلاگ
رمز_ارز

اشتراک گذاری پست

راهنمای انتخاب ولت رمز ارز

بازدیدها: 889

مقدمه 

منابع و مآخذ:

در مقاله قبلی وبسایت اکونوایزر با عنوان آشنایی با رمزارز ها توضیح داده شد که  ارز دیجیتال یک نوع ارز متمرکز یا غیر متمرکز است که با استفاده از فناوری های الکترونیکی تولید و در مبادلات یا انواع خاصی از مبادلات استفاده می شود. اولین نمونه آن E-Cash  و Digi-Cash بوده است و اینکه ارز دیجیتال مفهومی عام تر از رمز ارز (Cryptocurrency) می باشد. همچنین بیان شد که رمز ارز یا کریپتو کارنسی یک نوع ارز دیجیتال است که با استفاده از فناوری های بلاکچین و هایپر لدجر(hyper-Ledger) و دفتر کل توزیع شده (Distributed ledger) ایجاد و رمز گذاری شده است. اولین و معروف ترین نمونه از رمز ارز بیتکوین (Bit Coin) بوده است.

در آن مقاله عرض کردیم که بر خلاف کیف پول عادی که پول را در داخل آن قرار می دهیم، کیف پول یا ولت (Wallet)  الکترونیکی در واقع حاوی هیچ نوع رمز ارزی نیست و رمز ارز و اطلاعات تراکنش های رمز ارز دارنده ولت، بین هزاران کامپیوتر متصل به شبکه بلاکچین مربوط به رمز ارز مورد نظر به صورت نظیر به نظیر و کپی ذخیره شده است. بلکه یک ولت فقط دارای یک کلید عمومی و حداقل یک کلید خصوصی است که از طریق آن شما به رمز ارز خود دسترسی پیدا می کنید و می توانید ترازنامه معاملات خود و اطلاعات تراکنش های خود را چک کنید، معامله های رمز ارز انجام دهید، رمز ارز ارسال یا حواله کنید یا مبلغ خرید های خود را با رمز ارز پرداخت نمایید و از این لحاظ شبیه کارت عابر بانک (ATM) شماست. با این تفاوت که اطلاعات حساب متصل به عابر بانک شما در یک یا چند کامپیوتر مرکزی یک بانک نگهداری می شود ولی اطلاعات حساب رمز ارز شما به صورت نظیر به نظیر و کپی بین هزاران کامپیوتر موجود در شبکه رمز ارز مورد نظر پراکنده است.

در این مقاله سعی می کنیم با ارائه مطالب دقیق تر در مورد کیف پول ها و قابلیت های کیف پول های مطرح رمز ارز، راهنمایی برای شما عزیزان در انتخاب رمز ارز فراهم نماییم. در ابتدا به برخی مفاهیم تخصصی مرتبط با ولت مروری خواهیم داشت.

مفاهیم اساسی مرتبط با ولت رمز ارز

  • کلید خصوصی ولت: کلید خصوصی مشابه رمز یا توکن (Token) حساب بانکی اینترنتی یا عابر بانک شماست که به شما اجازه می دهد به حساب خود جهت خرید و ارسال رمز ارز دسترسی داشته باشید، همچنین این رمز یا کلید خصوصی دیگران را از دسترسی به حساب کاربری شما باز می دارد. کلید خصوصی مهمترین ابزاری است که امنیت ولت شما را تضمین می کند و باید نهایت دقت را در حفظ کلید خصوصی خود داشته باشید. باید بدانید که در شبکه بلاکچین هیچ راهی برای برگرداندن رمز ارزی که از کیف پول رمز ارز شما ارسال شده است، وجود ندارد؛ برای همین باید نهایت دقت و تلاش را در حفظ کلید خصوصی ولت خود داشته باشید.
  • کلید عمومی ولت: کلید عمومی ولت چیزی شبیه شماره حساب یا شماره بدنه کارت عابر بانک است که به سایر افراد اجازه می دهد به ولت شما رمز ارز ارسال نمایند. افشای کلید عمومی آسیب خاصی به امنیت ولت شما نمی زند و درست مانند حساب بانکی که برای دریافت وجوه، شماره حساب یا شماره بدنه کارت خود را به طرف/های مقابل اعلام می کنید، برای انجام تراکنش ها و دریافت رمز ارز نیز باید کلید عمومی خود را به اطلاع طرف مقابل برسانید. با این حال باید دقت نمایید، کلید عمومی و خصوصی را از هم تشخیص دهید و در ضمن برای موارد مشکوک و غیر قابل اعتماد کلید عمومی را هم تا حد ممکن افشا ننمایید.
  • ولت چند امضایی یا مولتی سیگنچر (Multisigniture): یک ولت چند امضایی تا حدی مثل یک حساب بانکی چند امضایی است و در آن از دو یا چند کلید خصوصی استفاده می شود که برای ارسال یا خرج کردن رمز ارز باید همه کلید های خصوصی وارد شوند. این کلید های خصوصی می توانند، با این تفاوت که در مورد حساب بانکی حتماً چند امضا توسط چند فرد انجام می شود اما در مورد ولت، چند کلید خصوصی ممکن است توسط یک یا چند فرد مختلف وارد شوند. استفاده از چند کلید خصوصی یا امضا برای یک ولت، بیشتر برای افزایش امنیت ولت می باشد.
  • ولت متمرکز (Custodial): ولت غیر متمرکز ولتی است که اطلاعات آن به صورت غیر متمرکز در یک شبکه نگهداری می شود. غیر متمرکز بودن یک ولت این مزیت را دارد که شما تنها کسی هستید که روی کیف پول تان کنترل دارید و این یک مزیت است؛ با این حال روی دیگر سکه آن است که شما تنها فردی هستید که نسبت به ولت تان مسئولیت دارید.
  • ولت غیر متمرکز (Non-Custodial): ولت متمرکز آن است که یک موسسه اطلاعات کلید خصوصی شما را دارد و برای شما امنیت و پشتیبانی فراهم می کند. ولت های متمرکز این مزیت را دارند که فراموش کردن کلید خصوصی به معنی از دست دادن کل ذخیره رمز ارز موجود در ولت شما نیست، شما می توانید با استفاده از ایمیل یا تلفن همراه یا ابزارهای دیگری کلید خصوصی خود را بازیابی کنید، در حالی که برای ولت های غیر متمرکز چنین امکانی فراهم نیست. همچنین ولت های متمرکز معمولاً ارسال رمز ارز داخل اکوسیستم خود را به صورت رایگان انجام می دهند.

انواع کریپتو ولت یا کیف رمز ارز

گفتیم که کیف پول های رمز ارز سه حالت نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی دارند، هر چند برخی منابع نظیر Blockgeeks سه حالت مجزا برای شکل نرم افزاری ولت در نظر می گیرند لذا معتقدند ۵ نوع ولت وجود دارد. در زیر این ۵ نوع ولت و قابلیت ها و محدودیت های کلی آنها را معرفی می کنیم:

  • ولت دسکتاپ: این نوع ولت نرم افزاری است که روی کامپیوتر یا لپ تاب نصب می شود و فقط از همان لپ تاب یا کامپیوتر قابل دسترس است. اشکال این مسئله این است که شما موقع نقل مکان ها مجبور هستید شیئی به این بزرگی و سنگینی را با خود حمل کنید، در غیر این صورت به رمز ارز خود دسترسی نخواهید داشت. همچنین در صورتی که به کامپیوتر یا لپ تاب شما آسیبی برسد، احتمال زیاد امکان بازیابی رمز ارز شما وجود نخواهد داشت. داستانهایی در خصوص مقادیر قابل توجهی رمز ارز خصوصاً بیتکوین که بدین شکل از بین رفته اند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقل می شود.
  • ولت موبایل: این نوع ولت به شکل اپلیکیشن موبایل طراحی شده و از این طریق قابل دسترسی است. این ولت هم دچار همان مشکل هایی است که برای ولت دسکتاپ ذکر شد. با این حال این مزیت را دارند که بیش از سایر انواع ولت ها از معرض هک و کرک و سرقت و برخی آسیب های دیگر در امان هستند.
  • ولت آنلاین: یعنی ولتی که بر اساس وب سایت طراحی شده و از این طریق قابل دسترسی است. مزیت ولت آنلاین این است که با هر دیوایس یا ابزار قابل اتصال به اینترنت نظیر کامپیوتر، موبایل، تبلت یا غیره از هر نقطه جهان قابل دسترس است اما اشکال این نوع ولت آن است که توسط یک طرف سوم کنترل می شود، برای همین برای هکرها قابل دسترس تر محسوب می شود. ولت آنلاین پر مخاطره ترین نوع ولت می باشد و کمتر توصیه می شود از این نوع ولت استفاده شود.
  • ولت سخت افزاری: یک ولت یا کیف پول سخت افزاری رمز ارز یک دستگاه دیجیتالی است که کلید خصوصی را به نحوی بسیار امنی داخل خود ذخیره می نماید و امکان دسترسی به کلید خصوصی به صورت متن وجود ندارد. این نوع ولت ها نسبت به ولت های نرم افزاری جدید تر هستند. ولت های سخت افزاری نسبت به ولت های نرم افزاری از امنیت بالایی برخوردار هستند چرا که جدا بودن آنها از کامپیوتر  از یک طرف و عدم نیاز به رابط نرم افزاری خاص باعث می شود آنها در مقابل اغلب ویروس ها و حملات هکری عملکرد بهتری نسبت به ولت های نرم افزاری و  آنلاین از خود نشان دهند. امنیت این ولت ها به حدی است که سایت bitcoin.it اعلام نموده است تا کنون هیچ نوع سرقت بیتکوین از ولت های سخت افزاری گزارش نشده است. در حالی که هزاران گزارش از سرقت بیتکوین از کامپیوتر های متصل به اینترنت وجود دارد. با این حال این به معنی امنیت کامل ولت های سخت افزاری نیست و این ملت ها به خاطر مسائلی نظیر اشکالات مراحل ساخت، اشکالات رابط نرم افزاری، الزام خریداران به وارد کردن اطلاعات و ثبت نام در وبسایت شرکت سازنده و احتمالاً هدایت از آن طریق به سایتهای مخرب و مواردی دیگر دچار مخاطره می باشند. مهمترین محدودیت این ولت ها نیاز به همراه داشتن آنها برای هر نوع استفاده از رمز ارز است.
  • ولت کاغذی: یک برگه کاغذ است که کلید عمومی و خصوصی روی آن چاپ شده است. در واقع یک ولت کاغذی به نحوی به یک ولت آنلاین وابسته است.

صرف نظر از اینکه ولت ها در کدام یک از طبقات فوق قرار می گیرند، هر کدام از آنها توانایی پشتیبانی از رمز ارزهای به خصوصی را دارند. با در نظر گرفتن مسائلی مانند امنیت، هرچه یک کیف پول یا ولت تنوع بیشتری از رمز ارزها را قبول نماید، کیف پول بهتری است.

امکانات نرمال یک ولت رمز ارز

در حالی که یک ولت رمز ارز را بیشتر به کیف پول تشبیه می نمایند اما خصوصاً اشکال نرم  افزاری آن بیشتر شبیه به حساب بانکی خصوصاً حساب بانکی اینترنتی شما هستند زیرا همانطور که بانک ارز فیات شما می تواند طیف متنوعی از خدمات اینترنتی را فراهم نماید معمولا ولت های رمز ارز هم خدمات متنوعی را به شما ارائه می دهند.

معیارهای انتخاب ولت رمز ارز

برای انتخاب یک ولت مناسب رمز ارز باید نخست به اهداف شما از داشتن رمز ارز و میزان و نحوه استفاده شما از آن توجه نمایید به عنوان مثال:

  • آیا شما ولت را برای مصارف روزانه رمز ارز می خواهید یا برای ذخیره کردن بلند مدت؟
  • آیا شما تمایل دارید که رمز ارز های متنوع و متفاوتی را نگهداری و استفاده نمایید یا فقط به یک نوع خاص تاکید دارید؟
  • آیا قصد دارید از همه جا به ولت خود دسترسی داشته باشید یا صرفاً قصد دارید از یک محل به خصوص مانند منزل، تراکنش های خود را انجام دهید.
  • آیا قابلیت های اضافی ولت برای شما مهم است یا خیر؟

توصیه هایی برای امنیت ولت رمز ارز

کیف پول عادی، حساب بانکی و ولت رمز ارز افراد همیشه در خطر حمله سارقین هستند برای همین باید مدام تدابیری برای حفاظت از آنها به خرج داد اقدامات زیر باعث افزایش امنیت ولت و اطمینان خاطر شما از امنیت آنها خواهد بود:

  • در سریع ترین زمان ممکن نسخه های به روز رسانی نرم افزار ولت های خود را نصب نمایید. حتی اگر از ولت سخت افزاری استفاده می کنید به یاد داشته باشید که این نوع ولت ها هم از یک رابط نرم افزاری استفاده می نمایند.
  • آدرس ولت آنلاین خود را دقیق به خاطر بسپارید یا در جای مطمئنی یادداشت کنید و در هر بار استفاده آدرس ولت را به دقت چک نمایید.
  • از ولت رمز ارز خود پشتیبان تهیه نمایید. توصیه ها این است به صورت هفتگی از ولت خود پشتیبان تهیه نمایید این پشتیبان می تواند حتی به صورت پرینت کاغذی باشد با این حال پشتیبان گیری در حافظه USB متداول تر است.
  • بخش کوچکتری از رمز ارز خود را برای مصارف روزانه در ولت های آنلاین نگهداری کنید و بقیه آن را در ولت های آفلاین ذخیره نمایید.
  • از لایه های امنیتی چندگانه برای دسترسی به ولت خود استفاده نمایید. مثلاً اگر ولت شما به شکل اپلیکیشن موبایل است حتماً برای گوشی خود رمز انتخاب نمایید و حتماً این رمز پیچیده باشد، ضمناً برای خود اپلیکیشن هم رمز قوی و مناسب انتخاب کنید که قبل از ورود به کیف پول وارد شود. همانطور که در بالا اشاره شد حتی می توان از کیف پول هایی استفاده کرد که چند کلید خصوصی داشته باشند.

هزینه های پرداخت و انتقال رمز ارز از ولت

کارمزد انتقال رمز ارز در شبکه های بلاکچین بسیار پایین است حتی برخی تراکنش ها در شبکه رمز ارزها از پرداخت کارمزد معاف هستند و نهایت این که شما می توانید برای تراکنش های خودتان کارمزد تعیین و اعلام کنید بدین ترتیب ماینر ها بر اساس کارمزد شما را در اولویت تایید و انجام تراکنش قرار خواهند داد ولی اگر کارمزد خیلی پایینی برای تراکنش خود تعیین نمایید ممکن است مجبور باشید، ساعتها یا حتی روزها منتظر تایید آن بمانید و احتمالاً در نهایت مبلغ کارمزد را افزایش دهید.

در تاریخ تنظیم این مقاله کارمزد متوسط هر تراکنش چیزی حدود ۱۸۰۸۰ ساتوشی یا ۱۲ سنت دلار آمریکا می باشد که بر اساس نرخ روز دلار برابر ۱۸۷۲۰ ریال ایران می باشد و این تقریباً ۳ برابر کارمزد انتقال وجه در شبکه شتاب می باشد. لذا برای خرید ها و نقل و انتقال پولی کوچک و خصوصاً داخل کشور، استفاده از رمز ارز به نسبت پر هزینه تر است.

در مقاله های بعدی وبسایت اکونوایزر مطالب دقیق تری در خصوص رمز ارز ها و مسائل مرتبط با آنها تقدیمتان خواهد شد.

6+

دیدگاه (2)

  • پیمان نیک طلب پاسخ

    در بین ولت های نرم افزاری میشه trust wallet که فقط اپلیکیشن موبایل و atomic wallet که هم اپلیکشن موبایل و هم ویندوز داره رو توصیه میکنم. یکی از دلایل این هست که اکثر تریدرها در بایننس فعالیت دارند و trust wallet برای خود صرافی بایننس هست و به همین دلیل کارمزد های انتقال بسیار پایین هست. atomic wallet هم برای افرادی که در صرافی coinex یا صرافی های ایرانی کار میکنند بسیار مناسب هست چون میشه کارمزد انتقال رو خود کاربر تعیین بکنه و هرچقدر کارمزد انتقال رو پایین تر قرار بدین تایید تراکنش دیرتر محقق میشه و برعکس.

    می 5, 2021 در 2:53 ب.ظ
    • کورش بهشتی پاسخ

      ممنون از کامنت ارزنده شما.
      منتظر نظرات بعدی شما هستیم.

      می 14, 2021 در 6:15 ب.ظ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بلاگ